Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 118
(1973)– [tijdschrift] Dietsche Warande en Belfort– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 466]
| |
Kroniek
| |
[pagina 467]
| |
in ihrer verachteten und manchmal verächtlichen Schönheit und Undurchsichtigkeit ist sie (de literatuur en de kunst in het algemeen) das beste Versteck für den Widerhaken, der den plötzlichen Ruck oder die plötzliche Erkenntnis bringt.’ Böll eindigt zijn lezing met een waarschuwing aan het adres van diegenen die klassenloze literatuur nastreven en de poëzie willen vernietigen; hij waarschuwt voor de ‘Bilderstürmerei eines (...) blinden Eiferertums, das nicht einmal Badewasser einlaufen lässt, bevor es das Kind ausschüttet’ en besluit als volgt: ‘Er erscheint mir sinnlos, Alternativen wie konservativ/fortschrittlich aufzubauen. Die neue Welle der Nostalgie, die sich an Möbel, Kleider, Ausdrucksformen und Gefühlsskalen klammert, beweist doch nur, dass uns die neue Welt immer fremder wird; dass die Vernunft, auf die wir gebaut und vertraut haben, die Welt nicht vertrauter gemacht hat, dass die Alternative rational/irrational auch eine falsche war.’ Volgens Marcel Reich-Ranicki (‘Die Zeit’, 11-5-73) richt Bölls lezing zich tegen de linkse ijveraars, tegen druktemakers en ‘nietskunners’, die zich voortdurend op Marx en Lenin beroepen, en tegen verwende en zich vervelende kinderen van de welvaartsmaatschappij, die de communistische wereldrevolutie als vrijetijdsbesteding, als hobby gekozen hebben, omdat het genwoordig gewoon modern is in demonstraties mee te lopen. Ik denk in dit verband vooral aan de functie van sommige littérature engagée, die, hoewel zwak en naïef, toch succes heeft, omdat het doel voor bepaalde mensen in bepaalde omstandigheden alle middelen heiligt. |
|