pect, verschenen in 1912, maakte zeker meer ophef dan The universe symphony die rond dezelfde tijd werd geconcipieerd en waarin Ives de mysterieuze schepping van de aarde en het firmament, de evolutie van al het leven in de natuur en in de mensheid tot het goddelijke wilde uitdrukken. Het is echter zeer de vraag of Ives zijn landgenoten hun eenzijdige voorkeur zou hebben kwalijk genomen. Vermoedelijk niet. Immers, menselijke kwaliteiten konden volgens hem evengoed in het zakenleven als in de kunst tot uiting komen en het afsluiten van verzekeringen was een al even nuttige bezigheid als het componeren van symfonieën.
Deze pragmatische visie op leven en kunst, zo typerend voor de Amerikaanse cultuur, mag hier niet eenzijdig worden geïnterpreteerd, maar moet gezien worden tegen de ruimere filosofische achtergrond van het transcendentalisme. Vooral de ideeën van Emerson hebben Ives diepgaand beïnvloed: de opvatting dat het goddelijke zich in elke menselijke activiteit kon openbaren, sterkte Ives in zijn overtuiging dat kunst in een exclusieve uitzonderings-compositie niet langer leefbaar was; het artistieke belichaamde slechts één aspect van de onuitputtelijke rijkdom der menselijke creativiteit en andere uitingen van meer praktische aard waren al even legitiem.
Wie Ives' argumentatie meer in detail wil volgen, leze er zijn Essays before a sonata op na. Dit theoretische exposé, dat zowat als de summa van zijn esthetiek kan worden beschouwd, diende trouwens als inleiding tot de Concord sonata, een vierdelige compositie waarin Ives juist de wereld van de transcendentalisten wilde verklanken (Concord in Massachusetts was de verblijfplaats van Emerson, Hawthorne, the Allcotts en Thoreau).
Naast een keuze uit de geschriften van Ives, waaronder het zopas vermelde essay, biedt de paperback van J. Bernlef en Reinbert De Leeuw nog een aantal biografica, een grondige analyse van Ives' muziek, getuigenissen van tijdgenoten-componisten, songteksten en een zo volledig mogelijke lijst van zijn composities. Alles bij elkaar een verzorgde uitgave, die behalve de muziekliefhebber ook alle belangstellenden in het Amerikaanse cultuur- en geestesleven zal interesseren.
K. Wauters