Goede Vrijdag-wake van een koorknaap beschrijft. Het is een fijnzinnig boek, dat in een bewerkte taal en met behulp van een poëtische symboliek de tegenstelling weergeeft tussen de vurige, naïeve godsvrucht van een schoolkind en zijn kwajongensnatuur. In ‘Man and Boy’ van Wright Morris worden op amusante wijze de gedragingen geschilderd van een dominerende vrouw en haar schuchtere echtgenoot, die een oorlogsschip gaan dopen dat naar hun gesneuvelde zoon werd genoemd. Onder het lichte verhaal loopt een ironische ader, die zelfs niet helemaal zonder bitterheid blijft, en naast de geslaagde schildering van de bazige vrouw heeft Morris op zeer ontroerende wijze de simpele, maar diepe band tussen de timide vader en zijn overleden zoon weten weer te geven. Er zijn ongetwijfeld romans met meer allure en met breder en meer omvattend thema dan ‘Man and Boy’, maar in zijn genre is het een meesterwerkje.
‘The Caine Mutiny’, een oorlogsboek zonder obsceniteiten, was zonder twijfel het plezierigste boek van het jaar. Alle pogingen van de schrijver om zijn roman diepgang te verschaffen, mislukten, doordat het verhaal te meeslepend en te geestig was. Indien Wouk de liefdeshistorie van zijn held weggelaten had en zich bij de avonturen van de oude mijnenveger had beperkt, was ‘The Caine Mutiny’ een klassieke roman van de zee geworden: in zijn huidige vorm is het slechts een ideale ontspanningsroman.
Er was waarschijnlijk geen roman waarop met zoveel belangstelling gewacht werd als op het tweede boek van Norman Mailer, de schrijver van ‘The Naked and the Dead’. ‘Barbary Shore’ werd een erge desillusie, al had Mailer er kennelijk naar gestreefd om een roman van betekenis te schrijven. Hij nam een politiek thema en werkte het uit in drie sferen; een realistische, een ideologische en een symbolische. De voornaamste oorzaak van deze mislukking is te zoeken in de reeks excentrieke helden die Mailer zich uitgekozen heeft en die meer op politieke abstracties lijken dan op mensen. Symbolisch was ‘Barbary Shore’ bovendien moeilijk uit te werken en alleen de hoofdpersoon, die in de oorlog zijn identiteit verloren heeft, is een treffend symbool van de linksgeöriënteerde Amerikaanse intellectueel.
Van Truman Capote verscheen in 1951 ‘The Grass Harp’, een boek waaruit de decadentie en de gruwel van zijn vroeger werk geheel verdwenen zijn. Het is een luchtig verhaal met ernstige ondergrond over de lotgevallen van enkele mensen die in een boom gaan leven. Het onderwerp en zelfs de behandeling doen aan ‘The Flying Inn’ van Chesterton denken, doch de allegorie en de wondermooie taal zijn de zeer persoonlijke attributen van Truman Capote.
Het werk van de grote oudere schrijvers was in 1951 algemeen genomen zeer ontgoochelend. Het posthume ‘World So Wide’ van Sinclair Lewis, ‘Chosen Country’ van Dos Passos en ‘This Man and this Woman’ van James T. Farrell kunnen de vergelijking met het vroeger werk van deze auteurs niet doorstaan, al moet vermeld worden dat Farrell met het huwelijksconflict van een echtpaar op leeftijd te behandelen, eindelijk wat afwisseling bracht