pocrates, van Dionysius Areopagita en S. Augustinus, van S. Gregorius van Nyssa en S. Thomas, van Bacon en Cervantes. Al de vooraanstaande figuren uit de Engelsche, de Fransche, de Duitsche, de Italiaansche, de Russische, de Noorsche en de Noord-Nederlandsche literaturen zullen aan U voorbijgaan. Gij leert al spelende al wat er wezenlijk zit in de wijsgeerige theorieën van het determinisme, het instinctivisme, het intellectualisme, het modernisme, het pessimisme, het nationalisme, het voluntarisme, het conceptionalisme en wat weet ik nog al. Gij geraakt vertrouwd met alle kunstscholen en literaire cenakels: het romantisme, het realisme, het naturalisme, het symbolisme, de Preraphaëlieten, het impressionisme, het pointillisme, het futurisme, het expressionisme, het kubisme en het dadaïsme. Zoo werd hij in de vergelijkende literatuurgeschiedenis de beste in Vlaanderen. Hij staat op een hoogen uitkijkpost van waaruit hij de geestelijke bedrijvigheid van de wereld overschouwt en deze katholiek is tevens de ruimste geest die zonder vooringenomenheid, zonder vooroordeel alles in zich opneemt en de juiste waarde ervan bepaalt.
De reus Atlas der oude mythologie draagt de wereld op zijn schouders, maar hij gaat gebukt onder zijn last, zijn hoofd is gebogen en al de spieren van zijn machtig lichaam staan gespannen onder het torsen, zijn armen rijken wanhopig omhoog, hij houdt het vol maar wij zien toe met angst of het zal blijven duren. Persijn draagt de wereldliteratuur in zijn hoofd, hij torst een berg van wetenschap, maar het is hem nooit aan te zien. Hoe meer hij weet, hoe luchtiger hij doorheen zijn wetenschap beweegt, hoe handiger hij er mee omspringt. Hij doet nooit gewichtig, hij is nooit zwaar op de hand. Het wordt bij hem als een vertelsel wanneer hij meedeelt wat hij uit de voorgeschiedenis heeft opgediept over de Britsche Belgen, wat hij vond over Judith, de eerste gravin van Vlaanderen, over een Engelsch volkslied op den Guldensporenslag. Hij is de meest charmante causeur in Vlaanderen!
Wanneer hij zijn standaardwerken als Schaepman of August Snieders en zijn tijd voltooit dan ziet men pas hoe minutieus zijn wetenschap is, hoe hij alles, volstrekt alles kent van de figuren die hij behandelt: hun werk en hun leven, de meest-vergeten bladzijde en de verborgenste hoek van hun bestaan en afkomst. Door die volledigheid krijgen zijn figuren aanrakingspunten in de meest onverwachte en onvermoede gebieden, zoo dat die boeken over hen brokken worden van Europeesche cultuurgeschiedenis of van de geschiedenis der Vlaamsche beweging