exaspérant, le cubique est triste. Que vaut-il mieux: ëtre triste ou exaspérant?’ Ja, hoe zou de keus tusschen deze twee vallen? Waarschijnlijk echter zou men zich niet gevangen geven tusschen de twee hoornen van dit dilemna. Ten andere verder op bekent de la Sizeranne zelf dat de bouwkunst stond voor nieuwe gegevens en noodzakelijkheden waarnaar zij zich had te schikken.
Zelfde richting voor de meubileering; acajou en marmer komen terug uit hun ballingschap, en triomf van de rechte lijn ‘c'est donc le retour à l'Empire, mais à l'Empire sans formes moulées, sans boudins, sans bronzes dorés, sans appliques, sans palmettes, sans sphinx, sans lion? monopodes, sans trophées, sans victoires, l'Empire sans Thomyre, sans Renommées, sans tambours, sans trompettes, sans casque et sans glaive, un Empire appauvri, allégé, discret et sobre’ een soort ‘Louis-Philippe’ zal hij verder beweren.
En 't aardewerk wordt meegetroond, alles wordt meegerukt; vroeger kon men geen bloemenvaas vinden waaraan geen naakt figuur wanhopig was vastgeklampt; nu is alles vlak, de beeldhouwkunst heeft niets meer in te brokken en de kleuren zijn heel wat stiller geworden.
Een totale vernieuwing juicht men - neen, wijsgeert de kritikus, een totale terugkeer. Een volledig succes, kreet men het uit - Och, kniest de kritikus, die toeloop van volk tot de tentoonstelling was maar te danken aan het ontembare verlangen Parijs te zien en te beleven, als zij er zoolang van verstoken bleven met de oorlogsjaren. In 1816 zag men hetzelfde gebeuren.
Maar de nieuwe stijl valt in den smaak! Die meubelen worden gewild! - Ik beken gaarne dat sommige meubelen schoon zijn, en in luxe-huizen kunnen ze goed voorkomen, maar hun schoonheid ligt bijna heel en gansch aan de rijkheid der grondstof, en om tot de massa door te dringen zullen Ze moeten nagemaakt in gewone grondstoffen, wat hun karakter en waarde ontneemt.
En de man van ondervinding, in wiens geheugen zooveel verloren illusies met gebroken vleugelen liggen, wiens ooren nog tuiten van zooveel geprofetiseer, blijft dan heel sceptisch tegenover de nieuwe richting. Gedurende 30 jaren heeft de modern-style ons verloren geleid; wie zegt ons dat de nieuwe richting ook niet uitloopt op een blinden muur? Is de nieuwe kunst wel leefbaar?
En heeft men wel een nieuwen stijl? ‘Ce qui leur donne à première vue une certaine unité apparente, c'est qu'elles ont toutes été conçues en opposition avec l'art de 1900’ ‘C'est une réaction, ce n'est pas une créa-