het publiek zoekt te beschaven door de studie van meesters, welke hij stelt boven de voortbrengselen van eigen vinding. En met welke liefde, zorg, nauwkeurigheid van lijn en kleur zijn die werken teruggegeven!
Wij vinden sedert eenigen tijd in de daartoe bestemde deelen zijner woning bij voorbeeld tentoongesteld: de meest karakteristieke deelen uit het kolossale werk van Mantegna: De doop van S.Jacobus, benevens Giotto's Verraad van Judas, fragmenten uit eene Pietà, De bruiloft van Kanaän door treffelijke eenvoudigheid den aanschouwer innig roerend.
Van Benozo Gozzoli een prachtige optocht der Drie Koningen (uit Florence), merkwaardiger wijze, drie portretten van beroemde Medici voorstellende.
Een aantal werken tot deze zaal behoorende zijn het eigendom geworden van den staatsminister Beernaert.
Op Padua terugkomend, bewonderen wij in eene bovenzaal eene grootsche voorstelling der legende van H. Lucia, van Altichieri en d'Avanzo, in 1377, hoe zij, naar de gerechtszaal gevoerd wordende, plotselijk, onverwrikbaar aan hare standplaats blijft gehecht en niet door kracht van menschen en dieren is voort te bewegen: alweder een werk wat door innigheid en eenvoudigheid van lijnen en kleur den toeschouwer diep ontzet.
Het is eene kopij van het schilderwerk, hetwelk allereerst door Förster, voor een 70-tal jaren werd ontdekt en beschreven wordt in zijn werk Reise durch Italien, 1837.
Tegenover Lucia hangt van Mantegna, de vroeger reeds door ons bewonderde kolossale schilderij, de onthoofding van S. Jacobus, dus den bloeddoop na den waterdoop, voorstellende.
Bijzonder verdient bij deze gelegenheid nog beprezen te worden, S. Joris, bijna levensgroot, te paard, de lans vooruit, op het oogenblik dat hij den draak