De tentoonstelling prijkt verder met een aantal fijne, zinrijke, stijlvolle borduursels, wel verzorgde en gedeeltelijk ook harmonisch geteekende en gekleurde boekbanden, vazen van uitnemenden vorm en toon, zelfs cigaretten- en snuifdoozen, lederen kaartspelen van Charpentier, en andere dergelijke zaken, tusschen de paneelen en doeken in verstrooid.
In deze schikking heerscht een echt kunstbeginsel, namelijk - dat geen voorwerp van menschelijk maaksel, verlicht door den menschelijken geest, van de kunstwereld moet uitgesloten blijven, evenmin als een toon, door een bepaald aantal (bijv. 870) luchttrillingen ontstaan, niet tot de muzikale kunst zou behooren, ook wanneer die trillingen door de menschelijke werktuigen zijn veroorzaakt, met andere woorden, gezongen worden.
Het spreekt van zelf dat hier alle voorwerpen van het dagelijksch leven eene plaats verdienen en dat de Cartes postales niet uitgesloten behoeven te worden; mogen ook die van Combaz niet bepaald aan 't doel beantwoorden, er valt in 't algemeen op de vorderingen der kunstenaars in 't teekenen niet te roemen. In den regel wordt de teekening aan 't effect van kleur opgeofferd.
Dit heeft men wezenlijk niet van Rubens of Frans Hals geleerd!
Vooral de zoogenaamde Fantaisies en Paysages décoratifs zijn bijna belachelijk van slordigheid, welke de genialiteit moet vervangen. Dat zelfs Rops zijn talent door den misselijken Amante du Christ te grabbelen werpt, en dat Carriére, ondanks groote gaven, niet geheel de man is om Le Christ en croix te schilderen, zullen wij moeten toegeven. Overigens vinden wij hier allerlei proefwerken bijeen, welke