draagbaar door vier levieten getorscht, die de palm des martelaars in de hand dragen. De draagbaar is omgeven van banderollen, met inschriften van brandsteen en door kostbare steenen versierd; van den rand strekt zich een lambrequin uit van gegraveerd metaal, als ware het een borduursel.
Deze groep wordt overwuifd door een dakje op vier kolommetjes rustende en met veelkleurig brandsteen verrijkt. De vier gevelkanten dragen beeldekens der Heiligen, omgeven van banderollen met geëmailleerd opschrift. Eene fijne bladversiering bevindt zich aan de kam der dakskens. Het geheele kunstwerk is geplaatst op een voetstuk van krachtige leeuwen.
Sedert het jaar 1889 waarin dit kunstwerk te Parijs in de algemeene tentoonstelling verscheen, is het algemeen door tijdschriften aan kunst en oudheid gewijd besproken, zoodat wij den lof ervan hier niet verder behoeven te verheffen; wij willen nog alleen er bij voegen, dat het brandsteen, zoowel als het geheele voorwerp, door den kunstenaar in goud, J. Wilmotte, met groote bekwaamheid is uitgevoerd.
Wij geven hier de afbeelding van een der schoonste reliekenkassen welke in België en Nederland in de laatste jaren vervaardigd zijn. Lang is de goudsmeêkunst gelijk men die in de middeleeuwen verstond, met onverschilligheid behandeld. Namaaksels van allerlei aard, zoowel naar stijl als bewerking recht afschuwelijk, vindt men in kerkelijke zoowel als wereldlijke schatten bijeen.
Werken van natuurlijk, organischen opbouw en vormen zijn slechts in zeer klein getal te vinden.
Red.