‘groote publiek’ te toonen, na ongeduldig wachten, aangreep met beide handen. Op eene Parijsche wereldtentoonstelling moest een paneel worden beschilderd van vijftien meters lengte, op acht hoogte, tot versiering van den ingang naar de uitstalling der ‘établissements des fayences’ van Creil en Comp. Barbotine werd uitgenoodigd om, in de eerste plaats, het leem en de materialen der fabrieken te Montereau te beproeven, met de vrijheid om over alle hulpmiddelen aldaar te beschikken. Hierdoor was hij in staat proeven te nemen van nieuwe vindingen, zonder meer te twijfelen aan dezer deugdelijkheid.
Men weet hoe hij boven aller verwachting slaagde, met het bedoelde plateel-, bak- en schilderwerk, met jachttafereelen op tegels van gewonen vorm geschilderd, met alle kleuren van het palet.
Al bevat de kunst van tegelschilderen nog wel geheimen, zooals bijvoorbeeld de kunstschilder Kuytenbrouwer die beoefent, die geheimen bestaan alleen in 't vervaardigen der tegels en het vervenbereiden. Maar de manier, waarop men plateelschilderingen en óók schilderijen maakt, behoeft geen geheim te wezen voor kunstschilders, voor ‘dilettanten’ en voor het ‘groote publiek’. Ieder schilder en zelfs ieder leek, die meer of minder goed met het penseel kan omgaan, kan vrij spoedig leeren, hoe hij 't moet aanleggen om zijne scheppingen op gebakken aarde te brengen, in plaats van op doek, papier enz.
Met gom en water worden de kleuren vloeibaar gemaakt en behandeld als gewone dekverf. In de keuze van den vorm der tegels is men vrij, óók van de grootte tot binnen zekere gren-