Schilder-, etskunst, enz.
G. Fr. Schmidt. (1712-1775.)
(Met plaat.)
DE beeltenis welke wij hier geven van eenen der grootste etsers der achttiende eeuw is eene hulde aan onzen Rembrandt.
Schmidt (te Berlijn geboren) bezocht, gelijk een groot aantal zijner kunstgenooten, in de eerste jaren zijner loopbaan, Parijs, toenmaals beroemd door eene lange rij van keurige plaatsnijders.
Zelfs de kunstsmaak dier tijden alleen schreef reeds voor, zich met de fransche werkwijze bekend te maken.
Schmidt sloot zich als leerling aan bij den jongen Larmessin, voor zijnen fijnen stijl hoog beroemd. De meester wekte hem op aan de verlichting van Lafontaine's verhalen deel te nemen, doch Larmessin behield alle eer en voordeel der onderneming voor zich.
Schmidt werkte, nu voor zich zelven, aan het bekende portretwerk L'Europe illustre (1755). Zijn naam verspreidde zich daardoor zeer spoedig. Hij werd naar Berlijn teruggeroepen, kreeg bestelling in Petersburg van keizerin Elisabeth, enz.
Hij had zich onder den franschen i vloed niet gebukt en bleef buitengewoon oorspronkelijk werken.
Rembrandt werd zijn geliefdste meester; hij etste meerdere van diens schilderijen na en eigende zich Rembrandts ets-manier aan.
Hij etste den Ouden Tobias, De opdracht in den tempel, enz. verder zijn eigen beeltenis en vele andere portretten.
Gedurende de laatste jaren zijns levens etste hij kleine verlichtingbeeldjes voor het werk van Frederik den Grooten: Palladium (1774) getiteld, benevens, die voor Poésies diverses (1760) en Mémoires de Brandebourg (1767) van den zelfden koninklijken schrijver.
Zijn grootsten roem had Schmidt echter door zijne groote Rembrandtsche staalgravuren en etsen in het vroeger tijdvak zijns levens verworven.
A.Th.