Indien wij eene lijst zouden opmaken van de personen der geschiedenis (nemen wij alleen eens die der Nederlanden), welke aan het menschdom groote en vruchtdragende diensten hebben bewezen, en van dezulken aan wie men standbeelden opricht, of wenscht op te richten, dan zal de verhouding bewijzen dat, gelijk ik zeg, andere dijfveêren dan de genoemde, het oprichten van zulke gedenkteekenen machtig in de hand werken.
De vriendschap is een loffelijk gevoel, maar...
Doch wij maken dezen volzin niet af. Het is in elk geval geene gewone vriendschap die heeft doen besluiten tot het oprichten van een reuzenstandbeeld des H. Jozefs, te Luxemburg, en van De zege des lichts (Le triomphe de la lumière) te Dinant.
Van beide standbeelden wordt verzekerd dat zij op eenen hoogen berg zullen staan, gelijk het Rijksmonument te Rüdesheim, en een of meerdere uren ver zullen kunnen gezien worden.
Op zulke gedachten kwam men ook bij 't verval der gothische en kerkelijke kunst, aan 't einde der middeleeuwen, gelijk dit vroeger door ons is ontwikkeld.
Dit streven heeft medegewerkt tot de overwinning, van de heidensche kunst op de christelijke behaald. De oudheid bezat haren Colossus van Rhodus, doch deze bleef uitzondering.
Zelden gingen de Ouden in de maat hunner beelden twee menschen-hoogten te buiten.
Merkwaardig is ook het onderwerp van 't Dinantsche monument. Wiertz vervaardigde 't bij zijn leven, en gaf daaraan den naam.
Les XX steken daarbij aardig af, wanneer zij in hunne kunst La recherche de la lumière als hun streven willen uitdrukken. Hier wordt ons reeds Le triomphe de la lumière voorgesteld.