Biblia dat is, de gantsche Heylighe Schrift, grondelick ende trouvvelick verduydtschet, Met verklaringhe duysterer woorden, redenen ende spreucken [etc.] (Deux-Aes bijbel)
(2009)–Anoniem Deux-Aes bijbel– Auteursrechtelijk beschermd1. Hy bewijst dat de ceremonien ende sacrificien der Wet, te niete ghemaeckt zijn door de eeuwicheydt ende volmaecktheyt der offerhande Christi, ende syner waerheydt. | |
A.1So hadde dan het eerste [Verbont] Ga naar margenoota inghesette wijsen des Godsdiensts, ende een Ga naar margenootb wereltlick heylichdom. | |
2Ga naar margenootc Want daer was gemaeckt een Tabernakel: het eerste [deel] in welck was de candelaer, ende de tafel, ende Ga naar margenootd de vorlegghinge der brooden: dit is ghenaemt het Heylighe. | |
3Maer achter den tweedden voorhanck, was de Tabernakel, ghenaemt Ga naar margenoote het Heylighe der Heylighen, | |
4Hebbende het gouden wieroockvat, ende Ga naar margenootf de Arcke des Ga naar margenootg Verbondts alomme met goude bedeckt, in de welcke was Ga naar margenooth het gouden vat, daer het Manna in was, Ga naar margenooti ende de roede Aaron die ghebloeyt hadde, Ga naar margenootk ende de tafelen des Ga naar margenootl Verbonts | |
5Ga naar margenootm Ende bouen dese [Arcke, waren] de Cherubim der eerlickheyt, die den Ghenadenstoel beschaduden: van de welcke nu niet te seggen en is van stucke tot stucke. | |
6Dit aldus bereyt zijnde, Ga naar margenootn ghinghen de Priesters die den dienst volbrachten, tallen tijde in den eersten Tabernakel. | |
7Ga naar margenooto Maer in den tweedden [Tabernakel, ginck] alleenlick de Hoogepriester eens des iaers, niet sonder bloedt, dat hy offerde voor hem ende des volcks misdaden. | |
8Waermede de heylige Gheest beduydde, dat de Ga naar margenootp wech tot het Heylichdom noch niet geopent en was, dewijle de eerste Tabernakel noch [synen] standt hadde. | |
9Welcke [Tabernakel,] was een afbeeldinge na den tegenwoordigen tijt, in den welcken gauen ende slachtofferen gheoffert werden, die den | |
[Folio 83v]
| |
Ga naar margenootq Dienaer niet en konden Ga naar margenootr heyligh maken na der consciencie, | |
B.10[Maer waren] alleenlick Ga naar margenoots in spijsen ende drancken ende Ga naar margenoott verscheyden Ga naar margenootu wasschinghen, ende rechtueerdichmakinghen des vleeschs totter tijt der verbeteringhe, opgheleyt. | |
11Maer Christus Ga naar margenootx de Hooghepriester der toekomende goeden, komende, is door eenen meerderen ende volmaeckteren Tabernakel niet met handen ghemaeckt, dat is, niet van desen maecksel: | |
12Noch door bocken ende kalueren bloet, maer Ga naar margenooty door zijn eyghen bloet eenmael inghegaen in het heylighe, een eewighe versoeninge gheuonden hebbende. | |
13Ga naar margenootz Want ist dat het bloedt der stieren ende bocken, ende de assche van der koe ghesprengt op de beuleckte, hen heylicht tot reynicheyt des vleeschs: | |
14Hoeueel te meer Ga naar margenoota sal het bloet Christi die door den eewighen Gheest Ga naar margenootb hemseluen Gode onstraffelick geoffert heeft, uwe consciencien reynighen van de doodelicke wercken, Ga naar margenootc om den leuendighen God te dienen? | |
15Ende daerom is hy een Middelaer des nieuwen Testaments, Ga naar margenootd op dat dewijle de doot geschiet is tot versoeninghe der ouertredingen die onder het eerste Testament waren, de ghene die geroepen zijn, de belofte der eewigher eruen ontfanghen moghen. | |
16Want waer een testament is, daer is het van noode dat de doodt des Testamentmakers in kome. | |
17Ga naar margenoote Want het testament is in de dooden vaste, dewijle het noch niet krachtich is, als de Testamentmaker leeft. | |
18Daerom en werdt oock dat eerste niet sonder bloet ingheset: | |
19Want als Moses alle de geboden na de Wet tot alle den volcke gesproken hadde, nam hy het bloet der kalueren ende bocken met water ende purpuren wolle, ende hysope, ende besprengde oock den boeck, ende alle het volck, | |
21Ende hy besprengde met den bloede oock desghelijcks den Tabernakel, ende alle de vaten des diensts. | |
22Ende alle dinghen werden by na met bloede ghereynicht na der Wet: ende sonder bloetstortinghe en gheschiet gheen vergheuinghe. | |
23So was het dan noot, dat de Ga naar margenootg exemplen der dinghen die in de Hemelen zijn, met dese dinghen ghereynicht werden: maer de Hemelsche [dinghen] met beter offerhanden dan dese waren. | |
24Want Christus en is niet inghegaen in dat Heylighe dat met handen ghemaeckt is, dat een exempel was des warachtigen: maer inden Hemel selue, om nu te verschijnen voor het aenschijn Gods voor ons. | |
25Noch oock om hemseluen dicmael te offeren, Ga naar margenooth ghelijck de Hoogepriester alle iaer in het Heylighe gaet door ander bloet. | |
26(Anders hadde hy moeten dickmael geleden hebben van den beghinne der wereldt:) maer nu is hy eens in de voleyndinghe der tijden, tot Ga naar margenooti aflegghinge der sonden verschenen door zijns selfs offerhande. | |
27Ende ghelijck den menschen gheset is eens te steruen, ende daer na het oordeel, | |
28Ga naar margenootk Also oock Christus eenmael gheoffert om veler sonden wech te nemen, sal ten anderen male sonder sonde ghesien worden, den ghenen die hem verwachten ter salicheyt. |
|