zig 1927), een bloemlezing vanaf Rubén Darió, met historische groepeeringen, ontwikkelingslijnen en veel bibliografie. Om twee verschijnselen van de laatste jaren te belichten wilde ik hier iets zeggen over een paar dichters die zeker tot de allerbesten behooren.
Ramón de Basterra, van geboorte Bask, van beroep diplomaat is reeds gestorven: Juni 1928. Hij was als zoovele Spanjaarden - ik sprak over deze ‘plasticiteit’ in mijn ‘Unamuno en het karakter van het Spaansche volk’ (Wolters, Groningen 1928) - van een uiterste gevoeligheid waar het ging om de trillingen van het leven van zijn tijd op te nemen; en zijn werk gaf die met verbluffende juistheid weer. Daarbij was hij vooral afgestemd op het maatschappelijke en intellectueele leven, van de groote stad, van de Gran Vía zooals de straat der Madrileensche wolkenkrabbers heet. Dit toont zijn laatste bundel ‘Vírulo. Mediodía’ (Ediciones de La Gaceta Literaria, Madrid z.j.) opgedragen aan drie groote geesten van Spanje: Ramiro de Maeztu, den politicus-essayist nu gezant te Buenos-Aires, José Ortega y Gasset, den filosoof van groot-burgerlijk Madrid, en Eugenio d'Ors, den Catalaanschen aestheticus. Trotsch is de proloog waarin zijn genius, Vírulo, zijn daden en zijn credo zegt: hij ontdekte de homogeniteit van het Westen, hij vond Hercules bij het nauw van Gibraltar, keurig gekleed nu en zonder knots, met 't cheque-boek in de hand; hij werd de Esopus van het machinisme, hij was stemmer van meridianen.
Comprimieron sus pensamientos
muchas atmósferas de pena.
No hizo un problema de la hermosa.
Besó las pìeles, sin problema,
inocente como un insecto.
Van de vrouw maakte hij geen probleem.
Hij kuste de huid, onschuldig
‘El único cielo’ (Eén hemel) is dan de verheerlijking van de Eenheid van West-Europa in één cultuur en één techniek, die de Kerk verjagen:
Victoria sobre el tiempo.
Victoria sobre el espacio.
Colmenas de motores sobre los meridianos.
Al posar un avión sobre los campos
los liberta del peso de diez torres.
La torre Eiffel el fuste.
Zwermen motoren boven de meridianen.
Als een vliegtuig neerstrijkt op de velden,
bevrijdt het die van den last van tien torens.
De hemel van het Westen is één parasol:
In het gedicht ‘Al servicio del día’ (In dienst van den dag) ziet hij alle tijdperken als beelden in de lichtende nissen van een onmetelijke aquaduct, ook het heden, welks attributen: telefoon, bad, veilig-