probeer ménsen te bereiken, geen koeien. Als stadsmens wil ik nuchter schilderen wat om handen is.
Reëel moderne, liefst technische of industriële onderwerpen. Ik zou graag eens uitgebreid willen rondlopen op een raketbasis.'
Ken je een echt ‘programma’?
‘Nee, tenminste ik heb geen programma dat ik zomaar onder woorden zou kunnen brengen, het is te complex, te onderbewust.
Belangrijk facet is het zendings-element. 't Is heel betrekkelijk, maar: ik help mee de mensen visueel meer bewust te maken. Als een schilderij van mij voldoet, moet er ergens achter de ogen van de toeschouwer een luikje opengaan.’
Hoe is je houding ten opzichte van de bestaande maatschappij?
‘Nou, die maatschappij bestaat hè? Reden genoeg voor mij om hem zoals ie zich voordoet te accepteren. Overigens ga ik heus m'n eigen dwarse gang wel. Ik zou wel willen sturen, maar dat blijft een eerzuchtige droom.
Aan klasse of stand voel ik me niet gebonden. Ook niet aan ‘geestverwanten’ trouwens. Ik schilder op m'n eigen houtje. Ik vind uitsluitend van belang wat het resultaat is. Neem de Christelijke religie bijvoorbeeld. Daar kom ik heus niet aan. Geen gesnoef... Maar de kerk en zijn gelovigen? Daar kan ik niet mee leven. Ik heb een citaat van Lichtenberg: ‘het is een gulden denkregel de mens niet te beoordelen naar zijn denkbeelden, maar naar wat deze denkbeelden van hem maken.’
Wat vind je van (angst) kreten als: massa, publiek, onbegrip?
‘De massa is ontzettend traag, dat is waar. Net een groot, deinend water.
Er zijn allicht alle bekende negatieve opmerkingen mogelijk. Maar het grote publiek heeft nu eenmaal zijn eigen waarden. Het lijkt me onzin er geen rekening mee te houden. Een zekere vrijwillige isolatie, uit zelfbehoud, is begrijpelijk. Je moet ook nooit proberen te schilderen naar de “opinie van de massa”.
Maar mijn schilderijen moeten niet alleen kunstkenners aanspreken. Dat zou ik een pijnlijke beperking vinden.
Wat onbegrip aangaat... dat gaat vaak meer om de persoon dan om het werk. Een schilderij is een voorwerp geworden, maar een schilder blijft gek....
Dat is een kwestie van opvoeding en moeite geven.
Maar merk jíj veel van een geleid kunstbeleid? De regering doet er nog altijd te weinig aan. Als het primaire onderwijs een beetje loopt, slaan ze zich al op de borst. Alleen de lawaaikunst en een stel relatieartiesten profiteert.
Jammer, temeer daar ík nog steeds geen subsidie heb...’
Subsidie zal vast nog wel eens komen. Wat later misschien dan bij anderen het geval was, maar dan had je maar meer aan de weg moeten timmeren. Den Haag schijnt nu eenmaal meer te houden van Stuntmen