Over vrouwen, liefde en andere zaken
De fundamentele fout, die de meeste psychologen maken, is deze, dat zij in de waan verkeren mannen en vrouwen onder één hoedje te kunnen vangen. In werkelijkheid heeft het even weinig zin om vrouwen in psychologische typen te verdelen als het b.v. zin heeft, camelons naar hun kleur te classificeren: wanneer een vrouw een zwarte japon aanheeft, zal zij introvert, wanneer zij een gele aanheeft extravert zijn.
De dertigste verjaardag: tijdstip waarop een vrouwenleven van het teken van de Positivus in dat van de Comparativus pleegt over te gaan. ‘Mooi’ wordt voor haar een leeg woord, ‘mooier dan’ - daar komt het op aan. Wanneer zij in de spiegel kijkt, kan men er zeker van zijn dat er twee vrouwen in de spiegel kijken.
Mannen worden vaak verliefd uit verstrooidheid: zij wandelen met een gedichtenbundel onder hun arm een kamer binnen en komen er even later met een vrouw aan hun arm weer uit, zonder zich van enige verwisseling bewust te zijn.
Wanneer het woord hart niet op smart rijmde, zou het percentage ongelukkige verliefden onder de poëten heel wat kleiner zijn.
Het hart is een ding dat men steeds verliest en nooit kwijtraakt.
Sommige ‘litteratuurkenners’ zijn met hovelingen te vergelijken: ze leven alleen maar van titels.
Prijs een vrouw nooit om haar geest: zij zal het doorgaans opvatten als een hatelijkheid op haar uiterlijk.
De man zoekt in zijn vrouw een ideaal en de vrouw zoekt in haar ideaal een man: dat is het begin van alle huwelijkstragedies.
Wanneer een man in een circus wanhopige pogingen doet om een karpet, waar hij zelf op staat, op te lichten, noemt men dat clownerie - wanneer iemand hetzelfde in een boek van 600 pagina's doet, spreekt men van filosofie.
Het geheim van een grote carrière: hetzelfde zeggen als alle andere mensen, alleen een tikje anders.
Genieën zijn meestal ongelukkig in de liefde. Het is haar moederinstinkt dat de vrouwen voor genieën waarschuwt: geniale vaders hebben zelden geniale zonen.
PAUL RODENKO