niet. Een discussie over goed en kwaad, en hoe we Vondels Lucifer daarin kunnen plaatsen, blijkt dus ook niet zo aan ons besteed.
Waar hebben we het dan over? Over jaloezie, machtsstrijd en over image. Termen die op televisie ook zoveel aan de orde komen. Opvallend velen onder ons kijken regelmatig naar soaps. En daarin draait het altijd om de angst dat de ander je vóór is, dat je geliefde er met de buurman vandoor gaat. Lucifer is stikjaloers op de mens die misschien alle aandacht gaat krijgen van God. Lucifer krijgt menselijke trekjes; wordt een concrete, niet hemelse figuur.
Croiset heeft de originele Lucifertekst bewerkt. Hij heeft daarbij gebruik gemaakt van de bewerking van Guus Rekers, de originele tekst en een aantal aanwijzingen van Benno Barnard. Hierdoor ontstaat een ingekorte en meer actuele versie van het stuk, zonder tekort te doen aan de betekenis van de tekst en de schoonheid van de taal. Geschrapt is er alleen bij uitgebreide beschrijvingen, die niets tot weinig toevoegen aan het verhaal. En er is geprobeerd alleen stukken te bewerken die voor ons mensen in de eenentwintigste eeuw niet meer te begrijpen zijn.
Tijdens het repeteren blijft Croiset de acteurs lastigvallen met de stelling, dat wanneer jij begrijpt wat je zegt, ook de toeschouwer het begrijpt. En hij heeft gelijk; de tekst is begrijpelijk, niet te lang en er is genoeg te zien op toneel. Een saaie voorstelling wordt het wat ons betreft niet.
Gedurende het repetitieproces neemt Croiset regelmatig de tijd om te overleggen. Onze gesprekken gaan vaak over de sfeer in de groep. Ik merk dat hij het heel belangrijk vindt dat er een consistente groep staat, waarin iedereen zich thuis kan voelen en waardoor er ook een hechte groep op toneel te zien is. Dat blijkt nog niet zo makkelijk. Zie maar eens twaalf heel verschillende mensen met hun neus dezelfde kant op te krijgen. Ik probeer me dan ook regelmatig in de spelersgroep te mengen en hun kant van het verhaal te horen, zodat ik kan inschatten wat er speelt en welke frustraties er ontstaan. De acteurs blijken bijvoorbeeld niet blij te zijn met een strenge regisseur; zij willen vrijheid om te spelen zoals ze zelf willen. En het is voor een acteur niet leuk iedere keer gecorrigeerd te worden vanwege zijn Rotterdamse accent.
In de weken voor de première stijgt de spanning. Tijdens de doorlopen worden verschillende scènes nog veranderd en de muziekfragmenten vinden hun plek. Ik zie steeds meer de betekenissen in de interpretatie van het stuk zichtbaar worden. Het manipulatieve karakter van Lucifer wordt steeds duidelijker, je voelt de opstand dichterbij komen.
In de laatste weken wordt er veel gesleuteld aan het laatste bedrijf. Dat