Bzzlletin. Jaargang 17
(1987-1988)– [tijdschrift] Bzzlletin– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 75]
| |
Peter van den Hoven
| |
[pagina 76]
| |
stelling neemt tegen de verjongingscultus en de illusies van de eeuwige jeugd. Of die vechten tegen een dreigende breinverbouwing, een soort geavanceerde hersenspoeling, of andere verschrikkingen van een kil en onpersoonlijk machtsapparaat. De special-effects die daarbij gehanteerd worden zijn minder gericht op een ‘kale’ exhibitie van technologische hoogstandjes dan op de sociale organisatie van de futuristische samenleving. Een prachtig voorbeeld daarvan is de figuur van Batombo, een vertegenwoordiger van een maatschappijvorm die steunt op de integratie van de ideeën van Karl Marx, de bioloog Konrad Lenz en de Italiaanse Renaissance-architect Palladio.
In Paniek op Ganymedes, en dat maakt het boek zo bijzonder leesbaar, is ernst en humor in gelijke mate aanwezig en soms weet de schrijver ze beide perfect te combineren. Dat is onder andere het geval als hij het Toepvolk beschrijft, een samenleving die geheel is gebaseerd op de spelregelstructuur van het bekende kaartspel. Een prachtige demonstratie van Van Kerkwijks creatieve vermogen tot het transponeren van verschijnselen uit het alledaagse leven in een volstrekt nieuw decorum. Ook NV Ruimtetaxi brengt u overal, zijn laatste s.f.-roman, geeft hiervan unieke staaltjes. DIt boek is meer een boordevol avonturenverhaal dan een uitgewerkte ideeënroman en de auteur heeft hierin alle registers van zijn buitensporige fantasie opengetrokken. Het gevolg is een spannnend jeugdboek met veel verwikkelingen die zeer regelmatig een humoristische wending krijgen door een naar het absurdisme neigende associatieve verteltrant en - zo lijkt het af en toe - maar met moeite in de hand gehouden zijn. Het verhaal, dat zich afspeelt rond het jaar 6000, gaat over Aristoteles, een ruimtetaxipiloot, die met zijn dochter Anita betrokken raakt bij de jacht op de tienjarige Job II, de Penta-Regis of toekomstige koning van een bond van vijf planeten die om de zon Lava draaien. Jobs nietsontziende oom zit met behulp van een huurleger achter hem aan, maar moet na vele avonturen, uiteraard, het onderspit delven. In het verhaal spelen twee opmerkelijke personages een dragende rol: Hup Hup, collega van Aristoteles, is een nuchtere, onverstoorbare inktvis met dertien tentakels die samen met Hidalgo, een driftige, maar doortastende halfmuis - tandarts van beroep en toevallig op weg naar een boor-demonstratie voor het Intergalactisch Genootschap van de Tandartsenij - op beslissende momenten hun bijdrage leveren aan wat een explosie van fantasie is geworden. NV Ruimtetaxi is naast een klassieke avonturenroman in s.f.-verpakking ook het verhaal over een verstoorde relatie tussen kinderen en volwassenen. Aristoteles kampt met een onverwerkt minderwaardigheidscomplex dat zijn vader hem heeft opgedrongen. Regelmatig hoort hij weer de woorden die hem blijven achtervolgen: ‘Jij zult nooit iets bereiken. Niksnut. Zwakzinnige. Jij bent mijn zoon niet stuk onbenul. Algebra. Computerkunde, het zegt je allemaal niets, hè, stommeling. Een nul ben je, een nul zul je blijven!’ In de relatie met de beide kinderen werkt dit relationele conflict door. Als ze hun verliefdheid om willen zetten in een serieuze verbintenis reageert Aristoteles met even weinig vertrouwen als zijn vader hem heeft gegeven, en hij wordt dan ook door zijn dochter op bekwame wijze afgestraft: ‘Hij stelt zich aan als een zeurkind. Nee, erger: hij net is zo'n zeurvader als zijn eigen vader.’ Leuk is dat allerlei bekende motieven uit oude volksvertellingen in het verhaal zijn verwerkt, zoals een geheimzinnige, krachtgevende armband en natuurlijk de gewone jongen die een prins blijkt te zijn en de voorkeur geeft aan de dochter van een taxichauffeur. Anita leest tenslotte niet voor niets in Sagen en legenden uit de bekende ruimte over de Oude Aarde... temidden van geprogrammeerde, pratende ruimteschepen, hersentransplantaties, via stemversterkende luidsprekers pratende diermensen, hypnotiseermachines en zelfdenkende computers. NV Ruimtetaxi ontleent zijn kracht niet, zoals gezegd, aan uitgesproken ideeën over menselijke relaties en vormen van maatschappijverandering, maar veel meer aan een uitbundige demonstratie van vaak absurdistische verbeeldingskracht in een goed geschreven, spannend verhaal. Vooral door toedoen van Hidalgo, met zijn zeldzame combinatie van geleerde voornaamheid, doortastende arrogantie en angstig muizengedrag, krijgt het verhaal regelmatig hilarische proporties en dat werkt, althans bij mij, zeer op de lachspieren. Wie zich door Van Kerkwijk laat vervoeren en door diens voorruit de ruimte inkijkt kan ervan verzekerd zijn dat hij op een plezierige manier een boeiende wereld ontdekt die heel veraf maar toch ook heel dichtbij is.Ga naar eind4. |
|