vakantiepark. Een belangrijk en veelbetekenend woord in de op één na laatste alinea is het woord ‘fotograferen’. De drie stenen figuren worden door kinderen beklommen, en deze ‘lieten zich stralen lachend fotograferen’. Wat is fotograferen anders dan een onttrekken aan de tijd, een verstarringsproces, een anderssoortige verstening? Het principe, waarnaar de toerist en zijn kinderen zich richten, is gelijkwaardig aan die van de drie figuren aan de rand van het meer. Zij alle pogen met tijdloze middelen de tijd te overwinnen. Hun tijdloze middelen zijn de mythen.
De mythe bevredigt religieus getinte gevoelens. In tegenstelling tot andere grote wereldreligies heeft het christendom nooit het dagelijks leven van het individu tot in de kleinste eenheid vorm gegeven. Religie betekent voor de orthodoxe jood en islamiet het bezit van een over de dagen, en dus de tijd, heen liggend stramien, dat van elke dag een in een vast ritme en gelijke handelingen en woorden vorm gegeven ritueel maakt, waardoor de kloof tussen de denkende mens en de natuur wordt overbrugd - en tegelijkertijd in takt blijft door de in het ritueel aanwezige hoop op het bestaan van een alomvattend plan, waarin de gelovige en de hem omringende wereld hun zekere plaats kennen. Door de Romeinse confiscatie van het vroegere christendom, dat hierdoor van religie in een ideologie veranderde, is dat rituele aspect geleidelijk aan verdwenen, en wordt het hoogstens in stand gehouden door zich van de samenleving afgezonderd hebbende kloosterlingen, die de stilte van hun afzondering hoorbaar hebben gemaakt met hun rituelen. Dat rituele aspect lijkt definitief te zijn verdwenen in het begin van de industriële revolutie, die een volkomen nieuw dagelijks levensmechanisme afdwong, maar niet in staat was dat levensmechanisme de magie in te blazen, zoals die in het orthodoxe jodendom en de islam te vinden is. Het door de stand van de industriële produktiemiddelen ontstane kunstmatige levensmechanisme lijkt echter wel vruchtbaar te zijn voor het bestaan van een aan het mechanisme aangepaste legitimatie van het bestaan, de mythe. De kloof tussen de mens en de natuur, die door de mens zelf inmiddels is onderworpen, kán niet overbrugd worden. Ook de mythe waagt een dergelijke poging niet, de mythe maakt in tegendeel gebruik van de onoverbrugbare kloof, niet als verzoening, maar als bewijs voor de juistheid van het bestaande. De mythe is de noodzakelijke legitimatie, en kent geen vast patroon, enkel haar functie is constant; legitimatie.
Fascisme is zo'n mythe. Inmiddels is het woord fascisme uitgehold, omdat het als een bezwerend scheldwoord wordt gebruikt tegen alles, dat ook maar enigszins ruikt naar leer of kruit. Als staatsvorm kent het de bijzonderheid van de corporaties, die het economische en sociale leven in afzonderlijke sectoren opdelen, waarin klasse-overleg onder leiding van de staat zou moeten plaatsvinden. In Italië deed deze vorm onder Mussolini inderdaad zijn intrede, maar het kwam in de praktijk neer op de instandhouding van de bestaande verhoudingen. Het ordenende effect van de corporaties kon alleen van nut zijn voor een overheid, die de liberale economie wilde omvormen tot een oorlogseconomie. Toch was die ordening op zich een veelbetekend verschijnsel, omdat zij afrekende met de liberale economie, waarvan de handelsvrijheid en de relatieve denkvrijheid de belangrijkste kenmerken waren. De corporatie moest vorm geven. En het vorm geven moest plaatsvinden onder leiding van een leider, die boven alle paradoxen stond, hij nam de verantwoordelijkheid, wees de weg, eiste gehoorzaamheid, en in het geloof aan hem ontstond de band met hem, zijn kracht en wijsheid straalde af op zijn volgeling.
Belangrijker dan de economische kant van het fascisme is de religieuze. Ook de Duitse variant van het fascisme had een eigen interpretatie van de geschiedenis, ontwierp eigen verklaringen, construeerde lijnen, bood dus een instant-religie. Deze religie onderscheidde zich nadrukkelijk van andere religies doordat zij direct gebruik wist te maken van de bestaande middelen van de moderne industriële samenleving. Dat wat op het eerste gezicht volkomen absurd lijkt en als de zieke hersenspinsels van een geestelijk gestoorde samenleving verschijnt, die in staat is bunkers te bouwen, het ongedierte-bestrijdingsmiddel zyklon-B-gas te fabriceren, een uitgebreid spoorwegennet te onderhouden, de volkswagen en de autobahn tot ontwikkeling te brengen, en tegelijkertijd het absoluut negatieve, het absoluut kwade in een bepaalde bevolkingsgroep meent te zien, is in het licht van het belangrijke religieuze aspect van het Duitse fascisme toch op zijn minst te benaderen, misschien zelfs inzichtelijk geworden. Het Duizendjarig Rijk was een poging de tijd op te heffen en de wereld en de geschiedenis opnieuw in te delen, en is dus rechtstreeks verbonden met de oer-angsten van de moderne mens, die in culturen als de onze niet de houvast heeft aan de indelende, zingevende rites van een alle levenssferen beheersende religie. Het fascisme was een storing in het kunstmatige levensmechanisme, dat ontstaat door de groei en ontwikkeling van de industriële produktie. Consumptievrijheid is alleen mogelijk in een min of meer vrije samenleving, en juist vrijheid is de grote vijand van de naar zekerheid en geborgenheid hunkerende mens, wiens naakte existentie enkel een bron voor duistere, angstaanjagende gestalten is en dus verdreven moet worden met de schijngestalten van rituelen.
Het mensenoffer is een oud menselijk ritueel.
Ze zetten hun tanden in haar darmen, haar hals, haar schaamdelen en haar ledematen, ze rukten, scheurden en beten en wankelden vervolgens met hun buit het bos in dat genoemd werd het ijzeren woud omdat er vanaf dat moment niets ter aarde meer groeien wilde.
Deze zin uit De gallische ziekte bevat de dubbele betekenis van het ritueel. Het doden is een daad, die de cultuur-vernietigende doodschrift, vanuit zijn verborgen positie, als protest tegen het sociale samenleven kan stellen. Ontdaan van sociale plichten en tijdelijk ontheven van straf kan de agressie, de anti-culturele, destructieve agressie, zich richten op het menselijke spiegelbeeld van de agressor, de jood. Het absoluut kwade in de ogen van de agressor, de jood, is eigenlijk de personificatie van het culturele bestaan van de agressor zelf, die poogt de offers, die hij als lid van zijn cultuur moet brengen, op de jood te wreken. Het ritueel van het mensenoffer is de rituele wraak op de cultuur, die zoveel plichten en ontberingen oplegt. In De gallische ziekte is Olimpia, de oudere verdwenen zuster van de hoofdpersoon, symbolisch de cultuur, zij is Schoonheid, Harmonie, alleen al haar naam suggereert voldoende. Zij is het die beestachtig wordt vermoord. Tevens is het ritueel gericht op het samenvloeien van leven en dood. Het eten van de dood is een poging de scheiding op te heffen en de tijd te ontstijgen, de rituele dood moet de reële dood onschadelijk maken. In de Christus-figuur is dit mensenoffer in de christelijke kerkdienst nog dagelijks aanwezig. De aan de daad van het offer voorafgaande destructieve drift is door de kerk veranderd in de blindheid van niet-gelovigen, die de Christus aan het Kruis hebben gebracht, maar het sterven en de dood blijven een gebeurtenis, die als ritueel, als mensenoffer, gericht is tegen het culturele bestaan van de mens. Het mensenoffer is tegelijk wraak op de cultuur en vlucht uit de cultuur. ‘“Vlees”, kakelde Kunz, “wat een machtige hopen vlees.” Hij ontblootte zijn tanden en grijnsde. Dicht tegen elkaar aan geklemd worstelden we ons een weg naar de uitgang. In de afvoergoten van de Magyarenhalle stroomde bloed.’
(Turkenvespers).
De rituele kant van het fascisme is waarschijnlijk zijn belangrijkste en meest imponerende kant. De magie van het zich uit de geschiedenis opheffende volk, gesymboliseerd in onafzienbare rijen strak georganiseerde mannen en glanzende, naar de wolken wijzende kanonlopen, het afstaan van de eigen verantwoordelijkheid, die toch al zwaar drukte op het in een liberale economie wankelende individu, de gebundelde en tot het uiterste opgevoerde agressie, die daardoor van zelfdestructie werd afgeleid, zijn aspecten die het fascisme voor velen aantrekkelijk hebben gemaakt, hun angsten verloren met de rituelen van het fascisme de pijnlijkste gestalten.