Bzzlletin. Jaargang 7
(1978-1979)– [tijdschrift] Bzzlletin– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 117]
| |
In plaats van een verdrietig verhaal over pers-breidel, preventieve censuur en verschijningsverboden volgt hier een vertaling van het artikel Onze Pers dat in januari 1978 werd gepubliceerd in het studentenblad van de Technische Hogeschool van Bandung. Het werd geschreven door M.A.W. Brouwer, een psycholoog van Nederlandse afkomst. Brouwer schreef in het begin van de jaren zeventig veel gelezen (en later gebundelde) artikelen voor het vooraanstaande Indonesische dagblad Kompas, waarin hij op vaak niet mis te verstane wijze de wanverhoudingen in de Indonesische samenleving aan de kaak stelde. Die artikelen verschijnen nu niet meer en de reden valt niet moeilijk te raden. | |
Onze persGa naar eind*
| |
[pagina 118]
| |
De pers heeft twee funkties: informatie geven en kritiek leveren. Informatie van de regering aan de samenleving en van de samenleving aan de regering. Kritiek is de stem van het volk dat heel goed het verschil weet tussen waar en vals, goed en kwaad. Er bestaan nogal wat misverstanden over die twee funkties. Informatie die His Master's Voice is, is geen informatie, maar puur bedrog, en de misverstanden die bestaan over de vraag wat precies kritiek is, zijn nog veel verbijsterender. Ik ben eens een keer samen met een aantal studenten uitgenodigd door een generaal wiens kind geslaagd was voor een examen aan onze Fakulteit. Meneer was allervriendelijkst, maar plotseling gooide hij het over een andere boeg: hij had ons tijdschrift Kampus gelezen en dat had hem bepaald niet kunnen bekoren. ‘Jij komt uit Nederland, waarom heb jij geen kritiek op de toestanden daar?’ En dat is nou precies het gevaar voor mensen als Hafas, Mochtar Lubis, Rendra, Nasution, Aini en Syahrir. Ze worden beschouwd als kritikasters, mensen die alleen maar slechte dingen willen zien en alleen maar op negatieve manier zaken naar voren willen brengen, opdat het land in verwarring geraakt, de kommunisten de macht overnemen, het volk en het leger van elkaar vervreemd worden en uiteindelijk Juliana weer vorstin wordt. In werkelijkheid is het de bedoeling van deze mensen om de vrijheid in te vullen die in 1945 tegen zo'n hoge prijs bevochten is. ‘Vrijheid? dat probleem valt wel mee. Zal ik het je op een papiertje geven? Het is zonder vrees voor de politie leven en hardop praten in een vol café’ (Carmiggelt). Zolang de mensen bang zijn voor de politie en voor al die geheime diensten, zijn we niet vrij. Hier in Bandung op de Jalan Braga zien we soms mensen lopen die nog viezer dan honden zijn, ziek en halfnaakt. En daarnaast staat dan het huis van Hasyim Ning dat 3.400.000.000 rupiah heeft gekost. En niemand vindt dat blijkbaar raar. In de koloniale tijd woonden de kolonialen in paleizen, landhuizen en villa's en de inlander zat gehurkt langs de rivier. Daar heeft de Vrije Pers een funktie. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat alles bij de regering voor de deur moet worden gelegd. Dat zou alleen maar een voortzetting zijn van de koloniale tijd, toen alles van de regering werd verwacht. Die mensen daar op de Jalan Braga moeten worden geholpen door partikuliere instanties, en wij als partikulieren moeten zo veel mogelijk zelf regelen. De jurisdictie van de regering houdt zich immers bezig met het algemeen belang, en wat de samenleving zelf kan regelen moet de samenleving ook zelf regelen. Het volk moet zoveel mogelijk door partikuliere instanties geholpen worden, maar het moet ook zijn stem kunnen laten horen. Dat is de stem van een Vrije Pers, Nationaal en moedig. Als er 's maandags iemand wordt doodgeslagen in de gevangenis, moet dat dinsdags met grote koppen in de kranten kunnen staan, als het nauwkeurig gecheckt is. En dat is alleen mogelijk als de kranten financieel niet aan de een of andere instantie gebonden zijn. Als ze drie-vierde van het kapitaal lenen van een ministerie, hoeven we niet te verwachten dat ze hun mond erg wijd zullen open doen. In ons land is Vrijheid een zeer relatief begrip. Dat blijkt wel uit de kranten die op de kampus kunnen verschijnen. Onze nationale Pers heeft daar blijkbaar een ander idee over, ze is feodalistisch en laf. Naar de rivier rennen mag best, en dan je voet in het water steken is uitstekend. Maar als je dan gebeten wordt, moet je niet meteen naar je moeder rennen. Die beet is nu eenmaal de prijs die moet worden betaald voor de Vrije Pers. Een diktatuur begint altijd met het uitschakelen van de nationale pers - in Argentinië werd de hoofdredakteur van La Prenza gearresteerd, in Zuid-Afrika liet Vorster journalisten arresteren en Hitler liet een dag na zijn machtsovername de redakties van alle onafhankelijke kranten gevangen zetten. Het volk heeft onafhankelijke informatie nodig. Vanaf 1960 tot aan de Malari in 1974 kochten niet-akademici op het grote plein in Bandung bij voorkeur de weekbladen van de studenten; ze wilden graag lezen wat de grote kranten niet publiceerden. Lucht, water, eten en een Vrije Pers zijn de primaire behoeften van een menselijke wereld. |
|