Bybelsche historie liedekens
(1655)–Anoniem Bybelsche historie liedekens– AuteursrechtvrijLof-sangen ende Gebeden Des Ouden en Nieuwen Testaments
[pagina 14]
| |
Eer hy quam tot verblijden,
‘t Benijden van zijn Broeders fel,
Was om dat zijnen Vader Israel,
Hem meer dan d’ander allegader,
Beminde fael.
Hy maeckt hem eenen Rock van Bone,
Maer zijn Broeders beseven,
En konden hem uyt haeren mondt
Geen vriendelijck woordt geven,
Beneven dit heeft hy vertelt
Eenen droom dat zy vonden,
Schoven in ‘t velt
Haer schoven die voor de zijn stonden, neder gevelt.
En noch van elf Sterren, Son en Maen,
Die voor hem neder-boogen,
Sy hebben uyt zijn woorden saen,
Meer haet en nijdt gesogen:
Sy togen ‘t vee weyden hier naer,
Iacob tot Ioseph seyde,
Hoe staet het met haer,
Gaet dat besien, en met bescheydt,
Brenght my de maer.
Sy seyden siet den Droomer komt,
Laet ons hem gaen omlijven,
Maer den oudtsten Ruben genoemt,
Belette sulck verdrijven:
Laet blijven het onnoosel Lam,
En mochte niet met vreden,
Als hy daer quam,
Den binnen Back van zijn leden, men haestig nam
Geworpen in den kuyl moest hy
Met druck den tijdt verslijten:
Door Iudas raedt verkochten sy
| |
[pagina 15]
| |
Hem den Ismalijten, Medianijten die uyt Canaan
Hem in Egijpten brochten,
Aen eenen Man,
Pharaos Hof-Meester sy hem verkochten,
Daer woonden hy dan.
Ruben die hier niet af en wist
Sijn kleederen hy scheurde,
Als hy den Iongen heeft gemist,
In den kuyl daer hy in treurde,
Maer wat geschieden daer in ’t belock.
Seer listelijck sy dooden siet eenen Bock,
Met bloedt sy verweeden ende rooden
Haer Broeders Bock.
Sy lieten die brengen present
Haer Vader, en vermonden,
Siet of gy desen Bock bekent,
Wy hebben hem gevonden,
Verslonden een quaedt Dier, hy sprack,
Heeft Ioseph mijnen Sone, In stucken track
Sijn kleederen soo men was gewoone
Treurd’ in een sack.
Maer Godt den vromen troost valliant,
Was met Ioseph gestade,
Dat hy daer in Egijpten vandt,
Voor zijnen Heer genade
Liet hem slaen gade zijn huys en goedt,
Als een dienaer ydoone,
Den Heere gaf spoedt,
Ioseph was huys en schoone, van aenschijn soet;
Sijns Heeren Wijf met hoogen lust,
Werdt seer op hem ontsteken,
| |
[pagina 16]
| |
Sy leydt hem voren ongeveynst
Van haer onkuysche trecken,
Haer spreken was vroegh ende laet
Komt en wilt by my slapen,
Maer dese daedt
Weygert hy als getrouwe knapen,
Mijdende ‘t quaedt.
Ten laetsten vond sy hem gereedt
Alleene, ende begeerde
Sijn by-slapen en greep zijn kleedt,
Maer hy liep wegh zijn veerde,
Sy als een onweerde riep haer gesin,
Met zijn kleedt in haer handen,
Sy quamen in,
Ioseph te beliegen met schanden,
Was haer begin.
| |
[pagina 17]
| |
dus gingh zy voor haer man onrecht
de sake oock verkeeren,
En sprack uwen hebreeuschen Knecht
Heeft my willen onteeren,
Hier van zijn kleeren,
Liet hy en vloot,
Toen ick riep met verstrangen, door sulcken noodt
Toen nam haer man Ioseph gevangen,
Met toorne groot.
Maer Godt was met Ioseph gewis,
Soo dat hy kreegh te vriende,
den Meester van ‘t gevanckenis,
Sijn geschicktheydt aensiende,
Hy diende d’ander gevangene, maer
s’Coninckx Schencker en Backer, lagen ook daer
Sy droomden oock en zijnde wacker,
Bedroefden haer.
Ioseph die heeft haer uytgeleydt
de droomen die zy sagen,
Tot den Schencker heeft hy geseydt,
En sult vrij sonder klagen,
Naer drij dagen in uwen staet
den Wijn wederom schencken seer delicaet,
Door Pharao, maer wilt my gedencken
Als ‘t u wel gaet.
Om my te verlossen voor den
Coninck, Zijt my geduldigh,
die heymelijck gestolen ben,
Ende hier legge onschuldigh,
Eenvuldigh als elcks droom gespelt
| |
[pagina 18]
| |
Geschiedt dies gevangen,
d’Een wert gestelt
In zijn Officie, d’ander gehangen,
Soo ‘t Schrift vermelt.
Maer den Schencker Ioseph vergat:
Pharao t’eynde van twee jaren,
Die hadde eenen droom, soo dat,
Hy om dien te verklaren,
Heeft gaen vergaren aen elcken kant,
De wijs Egijptenaren, ende niemandt
En konde Pharao openbaren
Sijns drooms verstandt.
Den Schencker sprack voor den Coninck,
Sijnder sonden gedachtigh,
Eenen Hebreeuschen Iongelinck,
In ‘t Hof-meesters huys woonachtigh,
Dit heeft waerachtigh wel bediet,
My en den Backer mede,
Ons droomen siet,
Want soo hy ons verklaringe dede,
Is ons geschiedt.
Ioseph terstont gelaten vrij,
Die gaet te kennen geven,
Op ‘s Conincks droom, datter naer by
Waren goede Iaren seven,
Datter om leven spijs en dranck
Overvloedigh sal wesen,
Maer fel en stranck
Sal ‘t dieren tijdt werden naer desen
Sevens Iaren lanck.
Pharao stelt een wijse Man
Egijpten te regieren,
| |
[pagina 19]
| |
Koren te vergaderen dan,
Met andere Officieren,
Dat door des dieren tijdts torment
‘t Laedt niet en gaet verloren,
Tot sulcken ent:
Werdt Ioseph over ‘t Landt verkoren.
Tot een Regent.
Niemant in al Egijpten Lant
Sijn handen mochte roeren
Sonder Ioseph, die gelijcke sandt
Overvloedigh de Boeren,
Liet voeren ‘t Koren ter stede in
De seven jaren rijcke,
En van ‘t begin
Des dieren tijdts dese practijcke
Bracht groot gewin.
Als nu geheel Egijpten broodt
Ter noodt by Pharao sochten,
Ioseph zijn Koren-huysen groot
Ontsloot ende verkochte,
Men mochte binnen Egijpten Faem
Vinden met groote hoopen,
Dies moesten saem,
Daer alle Landen komen koopen
Om niet te vergaen.
‘t Geruchte hier van overluydt,
Quam Iacob oock ter ooren,
Hy sont thien van zijn Sonen uyt,
Naer Egijpten om Koren,
Maer daer by voor sorghde siet
Was Benjamin voor allen,
Die hy t’huys liet
En sprack, hem mochte jedt ontvallen,
| |
[pagina 20]
| |
Tot mijn verdriet.
Elck viel voor Ioseph reverent,
Op zijn aenschijn beneden,
Ioseph heeft zijn Broeders bekent,
Daer zy hem niet en deden,
‘t Aenbidden hem memorie gaf
Des drooms over hen-lieden,
En sprack seer straf,
Gy zijt hier om het Landt te verspieden,
Gekomen af.
Sy seyden neen, o Heer mijn,
Wy uwe Knechten woonen,
In dat Landt Canaan, en zijn
Twaelf Broeders eens mans Sonen,
Den genen die jonck is en teer,
Is by hem in ons Landen.
Maar siet mijn Heer,
Daer is noch eenen voor handen
Niet en is meer.
Ioseph by Pharaos leven dier
Heeft hun-lieden gesworen
Van u en komt niet een van hier,
Oft den jonghsten geboren
Door een verkoren uyt uw getal,
En sal hem hier gaen halen,
Proeven ick sal,
Oft uwen reden sonder falen
Is waerheydt al.
Naer drij dagen gevangenis,
Soo zy nu leven wouden,
Sy maekten t’huys taecken gewis,
Maer eenen soude men houden,
| |
[pagina 21]
| |
En souden den Iongen aldaer
Gaen halen ende bringen,
Sy onder haer
Seyden, wy hebben dese dingen
Verdient voorwaer.
En hadt aen onsen Broeder, dat
Wy hem niet en verhoogden,
Die met beanghste ziele badt,
Toen sprack Ruben de woorden
Die voor den Iongen ick dede vroet,
En naemt gy niet ter herten,
Nu wert zijn bloedt
Van ons geeyscht al met veel smerten,
En tegenspoet.
Dat Ioseph haer woorden verstondt
Niet een van haer wiste,
Want hy door een bedienders mondt
Tot haer sprack als uyt liste,
Maer niet en wisten natuer en aert,
Het herte niet van steenen,
Wert hem beswaert,
Alsoo dat hy hem om te weenen
Keert elders waert.
Simeon bleef gevangen man,
Haer Ezelen men loerdse,
Met Koren, zy vertrocken daer van,
Maer op den wegh een Broeder
Om voeder zijnen sack ontbandt,
En vont daer met verschricken,
Sijn gelt in, want
Ioseph hadde ‘t soo doen beschicken
Als man valliant.
‘t Huys komende vont elck zijn gelt
| |
[pagina 22]
| |
In zijnen sack met wonder,
En hebben ‘t haer Vader vertelt
Al van boven tot onder,
En sonder Benjamins by-zijn
Sy niet gesint waren,
Voor het aenschijn
Des Landts-Heer te openbaren,
In geen termijn.
Daer was den Vader Israel
Met veel redenen tegen,
Maer om de groots dierte fel
Liet hy hem noch bewegen,
Sy kregen soo Benjamin soet,
En namen de voijagie,
Maer Iacob vroet,
Sondt dobbel geldt en een schenckagie
Van vruchten goet.
Den Huys-houder brochtse ter feest
Al binnen Iosephs huyse,
En van ‘t gevonden geldt bevreest
Deden zy goede excuse,
Maer de confusie werden sacht,
Getroost ten selven keere,
Men Simeon bracht,
Wisschen haer voeten, en de Heere
Hebben verwacht.
Sy hebben met seer groot ootmoet
Hem haer geschenck gegeven
Ioseph naer vriendelijcken groet,
Vraeghde is uw’ Vader bleven
Noch in het leven wel te pas,
En sagh op zijnen Broeder Benjamin ras,
Die een Sone van zijn Moeder
| |
[pagina 23]
| |
Rachel oock was.
Sijn herte hem alsoo ontstack,
Dat hy door jonstigh poogen,
Om weenen in zijn Camer track,
Maer naer wasschen en droogen
Sijn oogen, hy onthielt hem vast,
En al zijn Broeders waren,
Gestelt te gast,
In haeren ouderdom van jaren
Seer wel gepast.
Een Huys’ houder Iosephs bevel
Zijnde geen weder-spreken,
Vulde met Graen haer sacken wel,
En leyd’ den silveren Beker
Wel seker in Benjamins sack,
En ‘t gelt sy reysden henen,
Maer Ioseph sprack
Op haeghtse naer, aldus den genen
Niet en viel flack.
Gy doet mijn Heere quaedt voor goedt,
Was ‘s Huys-meesters gewagen,
Gy hebt qualijck gedaen onvroet,
Sijn Beker uyt te draegen:
Verslagen keerden sy in de stadt,
Als den Beker was gevonden,
En vielen plat
Voor Ioseph, haer verschoonen konden
Sy niet in dat.
Iudas sprack al te samen wy
Zijn nu mijns Heeren knechten:
Neen sprack Ioseph, gaet henen vrij,
Maer ick houde met rechten,
| |
[pagina 24]
| |
Daer is den rechten den Beker mijn
By hem gevonden heden,
Alleen sal zijn
Mijn knecht, maer gy-lieden met vreden,
Meught rijsen fijn.
Iuda doet in ‘t lange ontschult,
Seggende met beswaren,
Vwen knecht onsen Vader sult
En met zijn grijse hayren
Doen varen in des kuyls duwier,
Brachten wy niet den jongen,
Wy storve schier,
Dus laet hem reysen onbedwongen,
En houdt my hier.
Langer en kondt Ioseph niet
Onthouden in ‘t gemeene,
Ginght ‘t Volck al uyt naer zijn gebiet,
Voor zijn Broeders alleene,
Hief op in weenen zijn stemme doch,
Sprack hy tot allegader sonder bedrogh
Ick ben Ioseph, is mijn Vader
Zevende noch?
Dan vreese niet een enckel woort
En konden zy vermonden,
Voorts sprack hy, ick ben ongestoort
Op V-lieden bevonden,
Gesonden in ‘t Egijpten dal
Heeft my Godt om te bewaren uw’ leven al,
Want desen dieren tijdt vijf jaeren
Noch dueren sal.
Door haer hy zijnen Vader ontboodt
In Egijpten te woonen,
| |
[pagina 25]
| |
Iacob die quam met vreughden groot
Met al zijn Volck en Sonen,
Den genen die hem te gemoet
Quam was Ioseph, die langs met tranen vloet
Hem om den hals weende seer strange,
Vyt liefde soet.
Israel sprack met groot verblien,
Nu wil ick sterven gieren,
Naer dien ick u hebbe gesien
Levende vrij van dieren:
Maer om generen haer Vee plaisant
Heeft Ioseph haer gekosen,
Den besten kant
In Egijpten geheeten Gosen,
Een lustigh Landt.
Elck Christen die als Ioseph zijt
Benijdt ende versteken,
Al doet de wereldt veel verwijt,
Ioseph Vrouwen geleken,
Haer treken vliet, en acht ‘et niet,
Wilt vrij abandoneren,
Den mantel siet,
Want gy sult eeuwigh triumpheren
Naer dit verdriet.
|
|