de wereld waarin we leven, of het zou een beschrijving moeten zijn van een woestijnlandschap: een paar duinen en een paar hagedissen, maar geen mensen; een omgeving zonder menselijk aspect, alleen interessant voor een paar gespecialiseerde academici.
Het echte experimentele proza - dat moet worden benadrukt - is authentiek en vaak met bloed, zweet en tranen tot stand gebracht, en kan niet vaak genoeg worden geprezen. Iemands kijk op de wereld, bijvoorbeeld van Barthelme, zou echter niet door iemand anders moeten worden nagedaan. Dat werkt niet. Er is maar één Barthelme, en wie zich Barthelmes stijl en onderwerp toe-eigent onder de noemer van ‘vernieuwing’ bedriegt alleen zichzelf. Echte experimentelen maken iets nieuws, zoals Pound heeft gezegd, en in dat proces moeten ze iets voor zichzelf ontdekken. Maar als ze nog niet helemaal de weg kwijt zijn, willen ze het contact met de lezer niet verliezen en iets overbrengen van hun wereld naar de onze.
Het is mogelijk om in een gedicht of kort verhaal over gewone dingen in alledaagse taal te schrijven, en daarmee bijvoorbeeld een stoel, een gordijn, een vork, een steen of de oorbel van een vrouw tot leven te brengen. Je kunt een op het eerste gezicht eenvoudige dialoog schrijven, en een rilling over de rug van de lezer veroorzaken - dat is de bron van artistiek genot, zoals Nabokov zou zeggen. Dat soort schrijven is het schrijven dat mij boeit. Ik haak af bij iemand die slordig of lukraak formuleert, of het nu valt onder de noemer van het experimentele of van onhandig realisme. In Isaak Babels prachtige korte verhaal ‘Guy de Maupassant’ merkt de verteller het volgende op over het schrijven van fictie: ‘Geen ijzer kan zo ijzig het mensenhart doorboren als een op de juiste plaats gezette punt.’ Dat zou ook aan de muur moeten hangen.
Evan Connell heeft ooit eens gezegd dat bij hem een kort verhaal af was op het moment dat hij zijn verhaal nog eens doornam en komma's schrapte om er vervolgens opnieuw doorheen te gaan en de komma's weer terug te zetten. Ik hou van die manier van werken, van die zorgvuldigheid. Woorden zijn immers je enige gereedschap, en je kunt maar beter de juiste kiezen, met de interpunctie op de juiste plaats, zodat ze het beste tot hun recht komen. Als grote emoties bij het schrijven in de weg zitten, als woorden op de een of andere manier verkeerd zijn gekozen - als woorden onduidelijk worden gebruikt - zal de lezer er overheen lezen en blijft het beoogde effect uit. Het gemoed van de lezer wordt niet geprikkeld. Henry