begrijpt, fladderend van het ene vernederende baantje naar het andere, masturberend in de kast van het appartement dat hij deelt met zijn moeder en zuster. Bandini stelt zijn leven in dienst van niets anders dan hemzelf en zijn innerlijke wereld, een plek waar het schrijven alles overwint en hem oneindige vergiffenis oplevert voor zijn banale lusten, zijn woedeuitbarstingen en zijn sadistische wreedheid.
Fante schreef drie jaar aan zijn eerste roman, The Road to Los Angeles, maar toen hij hem eenmaal voltooid had trok Knopf zich terug - ze vonden het te opruiend, te verontrustend. Het boek zou uiteindelijk pas twee jaar na zijn dood voor het eerst worden gepubliceerd door Black Sparrow Press, in 1985. In 1938 - het jaar daarvoorwas hij getrouwd met de beeldschone jonge dichteres Joyce Smart - publiceerde het kleine uitgevershuis Stackpole & Sons zijn eerste roman, Wait Until Spring, Bandini. Ook in deze roman staat Arturo Bandini centraal, maar dan op jongere leeftijd. Het is het verhaal van de worsteling van de jonge Arturo om zich staande te houden te midden van barre tijden, met een niet-aanwezige vader en een kwijnende moeder.
In 1939 publiceert Fante Ask the Dust, volgens velen zijn meesterwerk. Charles Bukowski beschrijft in een voorwoord bij de Black Sparrow Press-editie uit 1980 op ontroerende wijze hoe hij als jongeman het boek in de bibliotheek van Los Angeles vond, en het zijn leven veranderde: ‘It was like finding gold in the city dump.’ Ask the Dust is inderdaad een overweldigend boek: het toont op onverbiddelijke wijze wat het betekent om jong en platzak te zijn, overlopend van talent en bedwelmd door de liefde voor het leven; om krankzinnig te worden van Los Angeles; om het ‘cellofaan van maagdelijkheid’ van je lijf en geest te laten scheuren; om hopeloos verliefd te worden op een vrouw die Camilla heet, een Mexicaanse serveerster die je leert dat (1) alles mogelijk is, en dat (2) niets mogelijk is. Toch was Ask the Dust geen succes. Naast het feit dat hij simpelweg geen geluk had, waren de redenen hiervoor dat Fante werd gestereotypeerd als een ‘etnische’ schrijver, en dat Stackpole verwikkeld was in een rechtszaak met Adolf Hitler omdat ze diens Mein Kampf hadden uitgegeven zonder toestemming te vragen. Er bleef niets over van het promotiebudget voor Ask the Dust.
Fante keerde zich af van het schrijverschap, begon aan gezinsuitbreiding en accepteerde een baan als scenarioschrijver in de studio's van Hollywood. In de jaren die volgden verdeed hij zijn tijd met golfen, drin-