Het Boek. Serie 3. Jaargang 37
(1965-1966)– [tijdschrift] Boek, Het– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 79]
| |
M.E. Kronenberg
| |
[pagina 80]
| |
wanneer een bibliograaf stappen doet buiten zijn eigen gebied. Het belangrijkste is wel wat wijlen Dr. R. van Luttervelt bij 14 afbeeldingen heeft geschreven over Het portret van Hertog Karel van Gelre in het Gemeentemuseum te ArnhemGa naar voetnoot1. Het is een goede en uitvoerige verhandeling. Overtuigend is zijn betoog, dat het vrij onbeholpen portret niet van een meester als Jan Swart kan stammen. Iets minder overtuigend komt mij zijn bewering voor, dat het ‘een copie naar een goed schilderij is, in later tijd door een weinig capabele kracht vervaardigd’. Die mening over latere afkomst berust ten dele op de lijst, waarin het is gevat en vooral op de inscripties ervan, waarin Karel's dood vermeld wordt. Van Luttervelt dateert deze einde 16e of eerste kwart 17e eeuw. Lijst en schilderij zouden dan uit dezelfde tijd stammen. Is dat noodzakelijk? Kan de huidige lijst geen vroegere vervangen hebben? Men dateert toch ook geen oude boeken naar de leeftijd van hun banden. Of, zo de lijst de oorspronkelijke is, kunnen dan niet eerst na Karel's dood de inscripties zijn aangebracht? Gelijkenis met werken van de Keulse meester Barthel Bruyn doet de heer Van Luttervelt veronderstellen, dat deze de schilder van het verloren origineel is geweest. Moet het bepaald een copie zijn? Is het niet denkbaar, dat de min begaafde schilder Bruyn's werk tot voorbeeld heeft genomen? Behalve dit suggestieve opstel leerde ik ook het kortere artikel kennen van Dra. E.L. Waardenburg, Het portret van Karel van Egmond, Hertog van Gelre, bij een afbeeldingGa naar voetnoot2. Blijkbaar nog onbekend met van Luttervelt's uitspraakGa naar voetnoot3, spreekt ook zij twijfel uit aan Hoogewerff's toeschrijving aan Jan Swart. Verder geeft zij interessante bijzonderheden over de fata van het doek, eer dit in het Gemeentemuseum belandde. Tot slot wees de heer De Lorm me nog op de oude studie van G. van Hasselt, Het oorspronglyk schildery van Karel van Egmond Hertoge van Gelre en Grave van Zutphen uitgelegdGa naar voetnoot4. Uitsluitend reeds voor het genoegen zulk een prachtige uitgave in handen te nemen, zou men als boekenkenner dit werk moeten zien. Een ongewoon groot formaat van 49 bij 29 cm, 36 bladzijden met de signaturen A2-I2, zeldzaam brede marges, op een gewone pagina 38 regels in uitstekende druk, papier van hoogst superieure kwaliteit. Vooraf gaat een afbeelding van het portret in kleuren. Het exemplaar van de Kon. Bibliotheek is in zwaar karton gebonden, beplakt met bedrukt papier. Zo'n pronkstuk van een boek verscheen hier te lande anno 1804, tijdens de Bataafse Republiek. De tekst, een beetje omslachtig, is nog zeer lezenswaard, vol bijzonder- | |
[pagina t.o. 80]
| |
Hertog Karel van Gelder Schilder onbekend
Copyright Gemeentemuseum Arnhem | |
[pagina 81]
| |
heden over de afkomst. Vooral de kledij van de Hertog wordt in alle details behandeld. Zo vertrouw ik thans hetgeen in mijn vorig opstel onjuist of minder duidelijk was te hebben verklaard. Daarbij ten tweede male een afbeelding van het portret, nu met mijn eigen onderschrift.
's-Gravenhage, Dec. 1964. | |
SummaryThe discrepancy between the caption of Duke Karel van Gelder's portrait - altered because of a misunderstanding between the publisher and me - and the text on p. 1 of my article in volume XXXVII obliges me to give a further explanation and rectification here. In accordance with Hoogewerff's opinion the painting was attributed to Jan Swart. I regret that after publishing I came to know that according to present views this attribution is not accepted any more. Thanks to kind informations of Mr. A.A. de Lorm, Arnhem. I am enabled now to mention and discuss other litterature on the subject. The portrait is reproduced again, this time with a caption of my own making. |
|