Het gelijk van Ovink
Toen in de jaren negentig digitale PostScript letters voor relatief lage prijzen beschikbaar kwamen, verwachtte ik dat die lettersoorten voor specifieke corpsbereiken op basis van meer designgroottes een succes zouden worden. Ontwerpers maakten echter niet of nauwelijks gebruik van letters als Clifford 6, Times Ten, Bodoni 72, Fairfield Caption en Minion Display of pasten ze verkeerd toe. Leesbaarheid was duidelijk minder belangrijk en vorm ging geregeld vóór functie.
Slechts enkele ontwerpers maken tegenwoordig digitale letters die gebaseerd zijn op de oude techniek, waarbij voor een specifiek corpsbereik de juiste combinatie van vorm, contrast en witverdeling wordt geselecteerd. De Amerikaan Sumner Stone en de Nederlander Gerard Unger maakten zulke letters met verschillend designgroottes. Dat geldt ook voor de Deense letterontwerper en wetenschapper Sofie Beier, die enige jaren geleden promoveerde op het onderwerp leesbaarheid. Op grond van haar onderzoek ontwierp ze lettersoorten als de Pyke en de Turner, waarvan het letterbeeld wél is afgestemd op optimale leesbaarheid. Hetzelfde geldt voor haar Ovink letters, die ze ontwierp voor signage. In haar recente boek Reading Letters (Amsterdam, Bispublishers, 2012) werkt ze het thema van de leesbaarheid uit en toont ze haar eigen letterontwerpen en die van anderen.
Wetenschappelijk staat nu wel vast dat meerdere ‘designgroottes’ voor leesletters zinvol zijn. Nu maar hopen dat meer letterontwerpers die kennis gaan gebruiken voor nieuwe letters en dat meer grafische ontwerpers en webdesigners die letters vakkundig zullen toepassen. Ik waardeer het zeer dat het werk van Willem Ovink een hedendaagse erkenning krijgt in het werk van Sofie Beier: een eigen Ovink letter.
De Cycle fonts van Sumner Stone hebben zes modelgroottes voor de verschillende corpsbereiken.
De Pyke fonts van Sofie Beier hebben drie designgroottes. Metro (M) is voor kleine corpsen, Text voor leesteksten en Display voor grote corpsen. Zowel Pyke als Turner waren - net als Ovink - wetenschappers die de leesbaarheid van letters onderzochten.
Bij deze drie over elkaar geplaatste varianten van de Pyke Bold van Sofie Beier zijn de vormverschillen goed te zien.