Nederlandse Typo-foto behoren Piet Zwart en Paul Schuitema. Van de eerste bleven echter alle drie de exemplaren van Het boek van ptt uit 1938 onverkocht. Zelfs het allerberoerdste exemplaar vond voor €30 geen nieuwe eigenaar. Een door Zwart beletterde brochure voor de Haagse Vereeniging Experimenteel Tooneel uit 1925 daarentegen werd geveild voor €2000 (€700-900). De ringband Nederland bouwt betonwegen uit 1938 met een fotomontage van Schuitema voorop, bleef steken op de richtprijs van €300 (€300-500). Schuitema's charmante boekenlegger voor het Amsterdamse filmtheater De Uitkijk, in de naslagwerken niet te traceren, deed €55 (€50-70).
Voor de mindere goden binnen dit genre is gelukkig ook steeds meer belangstelling. Spanje, één van de stellig antifascistische brochures uit 1937, zou zonder de verontrustende fotomontages van Cas Oorthuys weinig indruk maken. Een fraai exemplaar wisselde voor €450 (€50-70) van eigenaar. Alleen het stofomslag van Het jaar 1933 van de hand van Dick Elffers haalde al €45 (€40-60). Het moet slechts een kwestie van tijd zijn alvorens de eigenzinnige stofomslagen die Wim Brusse in de jaren 1930 voor zijn familie-uitgeverij ontwierp, op de veiling worden verhandeld.
Behalve The Library of a Gentleman, waaruit genoemde typografische hoogstandjes zeker voor een deel afkomstig waren, had veilinghuis Bubb Kuyper de bibliotheek van de drukker-uitgever J.F. van Royen weten binnen te halen. Van Royen, founding father van de Nederlandse private press, had contact met collega-drukkers in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Zijn boekerij liet een aardige doorsnede zien van vroegtwintigste-eeuwse bibliofiele uitgaven uit Engeland, al zijn deze boeken stuk voor stuk allerminst doorsnee te noemen.
Een door Zwart beletterde brochure voor de Haagse Vereeniging Experimenteel Tooneel (1925)
Voor enkele uitgaven van de door C.H.St. John Hornby bemande Ashendene Press (1894-1935) was grote interesse bij bieders in de zaal en aan de telefoon. Een late letterproef aangevuld met prospectussen en een op perkament gedrukt katern uit Thomas More's Utopia uit 1906, ging voor €325 (€100-150) naar een Nederlandse bibliofiel die ondermeer op perkament gedrukte boeken verzamelt. Een mooie set Don-Quichote uit 1927-1928, gedrukt in 245 exemplaren en gebonden in groen marokijn, werd na een korte telefonische strijd voor €2750 (€1500-2500) toegewezen aan een Londense antiquaar - die er nu £6500 voor vraagt. De twee aan ‘Dear Dr Van Royen’ geadresseerde briefjes zitten er nog bij.
Van William Morris' romantisch aandoende Kelmscott Press (1891-1898) kwam het omvangrijke The Golden Legend of Master William Caxton onder de hamer. Bedoeld als eerste uitgave van de pers, waren de drie dikke delen van net 1300 pagina's vanwege papierproblemen en het vele zetwerk pas gereed in november 1892, inmiddels ingehaald door vijf andere boeken. Deze goede set, met twee zware houtsneden van Edward Burne-Jones, ging voor een keurige €1800 (€1500-2000) naar een commissie.
Als er binnen de Engelse private presses al sprake is van een drie-eenheid, dan behoort daartoe zonder twijfel ook de Doves Press (1900-1916) wier uitgaven worden gekenmerkt door pure typografie en kalligrafie - niks geen extravagante houtsneden of florale initialen. Van de door Thomas Cobden-Sanderson en Emery Walker opgerichte uitgeverij bezat collega Van Royen een plank begeerlijke boeken, bijna allemaal voortreffelijk in perkament gebonden. Twee verzamelaars hadden hun tanden gezet in Miltons Areopagitica, de invloedrijke pleitrede voor persvrijheid uit 1907: de nieuwe eigenaar had er €750 (€300-400) voor