Koopman Prijs voor Boekbanden: boekband door Jan Daemen, Aluminium, met delen in reliëf, overtrokken met zwart, rood en blauw geitenleer; met een 14-karaats gouden inleg, 25,6×40,9 cm, voor Matteo Bandello, L'histoire tragique de Romeo Montecchio & Giulietta Capelletta. Paris, Aux dépens de Pierre Vorms, 1947.
Koopman Prijs voor Boekbanden: boekband door Jeff Clements Roodbruin geitenleer, met oplegwerk in geel, grijs en wit geitenleer, 33,7×55,6 cm, voor Stéphane Mallarmé, Poésies Paris, Les Marges, 1926.
Koopman Prijs voor Boekbanden: boekband door Geert van Daal. Geitenleer, deels opgelegd en ingelegd, met lijnen in goud, 36,5×56 cm, voor Henry de Montherlant, Encore un instant de bonheur. [Paris], Société du Livre d'art, 1955.
Koopman Prijs voor Boekbanden: boekband door Berdien van Lieshout. Zwart geitenleer, met inleg (in relief] van schapenmaag, perkament en rundleer in verschillende kleuren, titel en ornamenten in goud, 31,1×49,5 cm, voor Albert Samain, Polyphème. Paris, Société des Amis des livres, 1922.
Koopman, waarin de wens wordt uitgesproken dat de boeken worden gebonden, op zijn Frans, in halfleren banden met sierpapier op de platten en als schutblad. De collectie is opvallend sober in de uitvoering van de banden. Er zijn enkele onversierde heelleren banden door de firma Semet et Plumelle en unica, zoals een neo-Grolierband van Chambolle Duru, een bandje van Canape et Corrier en een niet gesigneerde band in blauw marokijn met leeropleg in twee tinten groen, roze en rood. De Koninklijke Bibliotheek heeft voor het bindwerk jarenlang de eigen handboekbinders en andere Nederlandse binders ingeschakeld, zoals Jos Schrijen en Pierre Thielen.
In 2003 is de Koopman Prijs voor Boekbanden voor de eerste keer uitgeschreven. De prijs bestaat uit een geldbedrag waarvoor een boek uit de collectie moet worden gebonden. Door Nederlandse boekbinders hiervoor de opdracht te geven, wordt de collectie niet alleen verrijkt met fraaie moderne banden, ook is het uitdrukkelijk de bedoeling met de prijs de Nederlandse bindkunst te stimuleren. Om voor deze opdracht in aanmerking te komen, zonden 31 boekbinders een specimen van hun kunst in. Deze werken werden beoordeeld door de jury, die bestond uit Jan Storm van Leeuwen en Wim Smit van de kb en de Belgische kunstboekbinder Edgard Claes. Zij kozen vier binders uit voor een opdracht: Jeff Clements,