De Boekenwereld. Jaargang 18
(2001-2002)– [tijdschrift] Boekenwereld, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 8]
| |
Aspecten van Nederlandse portretprenten (2)
| |
[pagina 9]
| |
Cornelis van den Berg, ‘Door hemzelfs geteekend en geëetst 1759’, ets, 13, 7 × 7 cm, [Muller 354].
Cornelis van den Berg, ‘Pieter van Laer (gebendnaamd Bamboots), geb. te Haarlem 13 July 1582 aldaar overl: 30 Juny 1642 door Corn. v.d. Berg 1765’, ets, 15, 5 × 14 cm, [Van Someren 3115].
Cornelis van den Berg, zelfportret, Ets, 14 × 10, 6 cm, Kramm, p. 80 [Van Someren 360b], (Collectie Archiefdienst voor Kennemerland, atlas 53-13580k).
Cornelis van den Berg, zelfportret, ets, 14 × 10,6 cm, onbeschreven contreépreuve van een proefdruk vóór de letter van de ets van afbeelding 3 (Collectie Archiefdienst voor Kennemerland, atlas 53-10087).
| |
[pagina 10]
| |
54 jaar oud - stopte hij met dat werk en ging ‘stilletjes met sijn vrouwtje op de Oude Gracht wonen, hem dagelijks vermakende met sijn liefhebberij’, aldus een tijdgenoot.Ga naar eind6. Politiek roerde hij zich nogal. Jan de Boer, een andere tijdgenoot, schreef in zijn Chronologische historie dat hij bekend stond om zijn ‘vrijsprekendheid, de welke altoos in het nadeel van de regering was’ en om het feit dat hij een ‘groot voorstander van 't gewasch van 1748’ was; dit wil zeggen dat hij ingenomen was met de wetsverzetting van dat jaar.Ga naar eind7. Cornelis van Noorde, Portret van Cornelis van den Berg. Aquarel, 11 × 15, 5 cm, (Collectie A.V.K., atlas pvi-41b [nr. 13580]).
Tot slot nog iets over de voorbeelden waarnaar Van den Berg werkte. Voor zijn zelfportretten zal hij wel een spiegel hebben gebruikt, al is het opvallend dat zijn neef Cornelis van Noorde een portret van hem tekende met een ongeveer identieke steek op het hoofd, een steek die ook aan de linkerkant een soortgelijk uitstulpsel naar beneden had als die op de ets uit 1759. Helaas is Van Noordes aquarel ongedateerd, zodat we niet weten wie naar wie werkte. Bij het portret van Van Laer zijn er diverse mogelijkheden. Van Hall verwijst in zijn Portretten van Nederlandse beeldende kunstenaars onder meer naar een op paneel geschilderd zelfportret waar Van Laer met palet en penselen in de hand op staatGa naar eind8. en naar een tekening door J. Sandrart in de bibliotheek van München, waarop hij eveneens schilderend is afgebeeld.Ga naar eind9. Dit is ook de voortekening voor de kop van Van Laer die is afgebeeld in Sandrarts Teutsche Academie uit 1675. Deze kop werd gekopieerd in Houbrakens De groote schouburg [*] uit 1718 en in het tweede deel van Campo Weyermans De levensbeschrijvingen der Nederlandsche konstschilders en konstschilderessen uit 1729. Caspar Philips Jacobsz, ‘Pieter van Laer, alias Bamboots’, gravure, 16, 3 × 12, 9 cm [Van Someren 3114*].
Er is echter nog een andere portretprent van Van Laer bekend, namelijk het portret dat werd gemaakt door Caspar Philips Jacobsz. Daarop wordt hij op soortgelijke wijze afgebeeld als op de ets van Van den Berg, maar dan in spiegelbeeld. Zou dit niet de inspiratiebron zijn geweest voor Van den Berg? De prent van Philips is niet gedateerd, maar hij leefde van 1732 tot 1789 en het is dus heel goed mogelijk dat hij dit portret maakte vóór 1765, het jaar waarin Van den Berg het zijne etste. G.J. Hoogewerff dateert de gravure van Philips echter als ontstaan ná 1775, maar voert daarvoor geen argumentatie aan.Ga naar eind10. | |
[pagina 11]
| |
Gezien het feit dat Van den Berg vooral tekeningen maakte naar anderen lijkt het zeer waarschijnlijk dat hij zijn ets naar de gravure van Philips vervaardigde. Vergelijking van deze twee Van Laer-portretten toont duidelijk het verschil tussen de professionele kunstenaar Philips en de amateur Van den Berg. Het blijft niettemin een charmant werkstukje. |
|