De Boekenwereld. Jaargang 13
(1996-1997)– [tijdschrift] Boekenwereld, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 166]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BeurzenGrotere beurzen en markten voor het tweedehandse en antiquarische boek. (Aanvullingen s.v.p. aan A.G. van der Steur, Kruisstraat 3, 2011 pv Haarlem)
gehele jaar
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TentoonstellingenVan Ark tot ArkIn de Bibliotheek Bonnefanten van de Universiteit Maastricht is nog tot 31 mei de expositie Van Ark tot Ark te zien. Basis voor deze tentoonstelling vormen boeken uit de Jezuïetencollectie, een onderdeel van de Universiteitsbibliotheek. Onderwerp van deze tentoonstelling is de ontwikkeling van het westerse denken over de geschiedenis en de ouderdom van de aarde en over het veranderen en uitsterven van soorten. Het zondvloedverhaal en de Ark van Noë waren hiervoor van belang. Geloofde men tot circa 1600 standvastig in het zondvloedverhaal, in de late zestiende eeuw ont- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 167]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
stonden er conflicten tussen de christelijke religie en de wetenschap over de onstaansgeschiedenis van de aarde. Een strijd die in de zeventiende en achttiende eeuw in intensiteit toenam. Tegenwoordig proberen milieubeschermingsorganisaties zoveel mogelijk verschillende soorten dieren en planten te behouden. Met het opslaan van genetisch materiaal in databestanden gaat de wetenschap nu nog een stapje verder. Zij creeëren met deze bestanden een moderne Ark van Noë. Adres: Bibliotheek Bonnefanten, Bonnefantenstraat 2, Maastricht. Openingstijden: maandag en woensdag van 9.00-19.00 uur; dinsdag en donderdag van 9.00-22.00 uur, vrijdag van 9.00-18.00 uur en zaterdag van 10.00-14.00 uur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het uiterlijk behangVolgens het woordenboek is een reeks ‘een serie’ en een serie ‘een reeks’. Dat over series veel meer te zeggen valt, is te zien op de tentoonstelling ‘Het uiterlijk behang’ die tot en met 25 mei in het Museum van het Boek gehouden wordt. De oudste serie op de tentoonstelling dateert uit de zeventiende eeuw, de jongste is van gisteren. Het uitgeversbedrijf volgt door de jaren heen een golfbeweging. Een paar jaar geleden werd de argeloze boekenkoper bijvoorbeeld opgeschrikt door wapengekletter in de boekhandel. De pocket-‘oorlog’ was uitgebroken. De uitgevers van series als Pandora-pockets, Singelpockets, Geuzenpockets en Globepockets wierpen zich op de al bestaande reeksen Rainbow, Salamander en de pocketseries van De Bezige Bij, precies zoals ook al in de jaren '50 de ene pocketserie na de andere gelanceerd werd. Sommige uitgevers houden zich verre van pockets en geven gebonden reeksen uit, kaliber Russische Bibliotheek van G.A. van Oorschot - een reeks die je geacht wordt, in tegenstelling tot de pockets, compleet te willen hebben. Eenzelfde verzamelwoede houdt vermoedelijk ook Privé-Domein in stand. Eens waren literaire paperback-series in de mode. De Literaire Reuzenpockets - eerste deel Harry Mulisch' Het stenen bruidsbed (1959) - wordt door velen als de eerste paperbackreeks beschouwd. Het werd de reeks voor de literaire voorhoede. Voor een meer behoudende lezersgroep was er destijds de Omnibussen-serie van De Arbeiderspers, met romans van Herman de Man, A.M. de Jong en Willy Corsari.
Ontwerp van Fiep Westendorp voor het vignet van de ‘Kattengat-vijfgulden reeks’ van De Arbeiderspers, 1970.
De tentoonstelling laat zien op welke manieren de Nederlandse uitgevers hun series in stelling brachten. De nadruk ligt daarbij op de tweede helft van de twintigste eeuw. Naast de serieboeken zelf, zijn ook dummies, niet uitgevoerde ontwerpen, folders, kwartetspelletjes, affiches en ander reclamemateriaal te zien (en te horen). De tentoonstelling is gemaakt naar aanleiding van het boek Het uiterlijk behang. Reeksen in de Nederlandse literatuur dat Lisa Kuitert schreef voor uitgeverij De Bezige Bij. Adres: Museum van het Boek / Meermanno-Westreenianum, Prinsessegracht 30, Den Haag. Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 11.00-17.00 uur; zon- en feestdagen van 12.00-17.00 uur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meesterlijk getekendHet depot van het Teylers Museum te Haarlem herbergt een omvangrijke collectie tekeningen van Nederlandse meesters uit de 17de eeuw. De tentoonstelling Meesterlijk getekend geeft een overzicht van meer dan 100 werken van beroemde meesters, onder wie Rembrandt en zijn school, Nicolaes Berchem, Albert Cuyp, Adriaen en Isack van Ostade en Jacob van Ruisdael. Niet alleen gedetailleerd uitgevoerde en gekleurde tekeningen, maar ook spontane schetsen en studies zijn te zien. Het grootste deel van deze tekeningencollectie is verzameld tussen 1778 en 1875, in de eerste 100 jaar na de oprichting van Teylers Stichting. Maar ook in later tijd is werk van oude meesters aangekocht. Zo verwierf het museum in de laatste helft van de 19de eeuw een aantal unieke bladen van Rembrandt, waaronder De verloren zoon. Aanleiding voor de expositie is de publikatie van M.C. Plomp, A catalogue of the Dutch drawings in the Teyler Museum. Vol. II: Drawings by artists born between 1575 and 1630, waarin het complete werk van Nederlandse kunstenaars geboren tussen 1575 en 1630 is beschreven. Te zien t/m 25 mei. Adres: Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 10.00-17.00 uur; zon- en feestdagen van 12.00-17.00 uur. |
|