quarisch nog voor zeer flinke prijzen te verkrijgen waren. Het gaat om de Bibliography of the Fowler architectural collection of the John Hopkins University, door L.H. Fowler en E. Baer, reprint van de editie 1961, 432 p., £ 95 en de Abbey collection of colour-plate books in aquatintand lithography, 1770-1860, door J.R. Abbey, reprints van de edities 1952-1957, 4 delen, £ 350: Life in England (los £ 110), Scenery of Great Britain andlreland (los £ 110), Travel, 2 delen (los £ 180). De reprints zijn uitgegeven door Alan Wofsy in San Francisco, maar zijn voor Europa te betrekken bij de ‘sole agent’ Dawson, Cannon House, Folkestone, Kent CT19 5EE, England.
De architect Fowler verzamelde ruim een halve eeuw met veel smaak en kennis van zaken oude, zeldzame en bijzondere boeken over architectuur. Bij zijn pensioen in 1945 vermaakte hij zijn collectie aan de John Hopkins universiteit, waar hij had gestudeerd. De collectie bevat een schat aan met name oude drukken van grootheden als Vitruvius, Vignola, Serlio, Palladio, Scamozzi, maar ook van bijvoorbeeld onze eigen Bosboom, Van Campen, Danckerts, Hondius, De Keyser enz. enz. De beschrijvingen zijn werkelijk voorbeeldig met zeer veel cultuurhistorisch commentaar en veel verwijzingen naar andere drukken, invloed op andere architecten en dergelijke, terwijl ook het register niets te wensen overlaat. Hoogstens zou men bij zo'n monumentale bibliografie wat meer platen van hogere drukkwaliteit verwachten dan de schamele 30 tamelijk grijs afgedrukte, die nu de 448 beschreven werken moeten illustreren.
De kwaliteit van de Abbey reprints is van hetzelfde kaliber als de Fowler. Major John Roland Abbey (1896-1969) verzamelde een zeer belangrijke collectie boekbanden uit alle periodes en gaf ook opdrachten voor nieuwe banden. Een deel van deze collectie kwam tussen 1965 en 1967 onder de hamer, het andere deel werd geschonken aan het Brits Museum. Minstens zo belangrijk was zijn collectie colour-plate books 1770-1860. Een beetje sip zegt Glaister's glossary of the book (koopt U dit buitengewoon rijke naslagwerk als U het ooit tegenkomt en U het nog niet heeft, maar wel alleen de tweede druk, 1979): ‘All that survives in England is the set of catalogues he published, the books now being owned by the American collector Paul Mellon who has added substantially to them.’ Ik wil U ook niet het commentaar onthouden van de New Yorkse antiquaar Peter Tumarkin bij de aanbieding van de Abbey-veilingcatalogi: ‘Abbey had wealth, discriminating taste, savoir faire and admirable connections.’
Bovengenoemde uitgever/reprinter Wofsy gaf recent ook een gereviseerde tweede druk uit van N. Rauch, Les peintres et le livre. Bibliography of the major French artist books, 1867-1957, 228 p., £ 85. Ik citeer de flaptekst: ‘The Genevese bibliophile Nicolas Rauch produced his first catalogue of modern artist books in 1929. Over the next 30 years he planned the present bibliography, which would serve as a record of the major artist books (primarily French) from Manet through the middle of the 20th Century. The catalogue actually begins with three precursors of the modern livre d'artiste, Goya, Delacroix and Daumier. The major books with original graphics by the most celebrated artists are presented in this volume. Each of the 200 works is illustrated together with a precise bibliographical description, so important to the collector, curator and librarian of limited edition books. Fifty-eight artists are represented from Histoires Naturelles (and three others) by Toulouse-Lautrec to Parallèlement (and five others) by Bonnard, Saint-Matorel (and 35 others) by Picasso and Jazz (and 6 others) by Matisse.’ Alan Wofsy, P.O. Box 2210, San Francisco, CA 94126, tel. 415 986-3030, fax 415 512-0130, USA, is een interessante uitgever. Voor mij ligt de General Catalogue van zeven dicht met titels gevulde pagina's, voor de helft ‘Catalogues raisonnés’ (19de- en voornamelijk 20ste-eeuwse belangrijke beeldende kunstenaars) en verder de afdelingen Art reference, Fine presses, Art bibliography, Printed sources of western art. Zeer aanbevolen.
Er is een prachtig boek over gemarmerde papieren verschenen, van de hand van Richard J. Wolfe, ‘a rare book librarian and practising marbler’, zoals de flaptekst zegt. Marbled paper, its history, techniques and patterns. With special reference to the relationship ofmarbling to bookbinding in Europe and the Western World is uitgegeven door de University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 1990 (XVI) 245 p., meer dan 350 kleur en 80 zwart/wit illustraties - onder andere een schitterende kleine encyclopedie van zestien platen met 192 kleurenillustraties van historische marmers met kort maar imponerend zakelijk commentaar - linnen 4to, prijs $ 95. Het boek telt vijftien hoofdstukken: over de oorsprong in het Verre en Nabije Oos-