den’, speelt hij het klaar in de laatste paragraaf, over de uitvinding van de boekdrukkunst, de naam van Lourens Janszoon Coster in het geheel niet te noemen. De laatste paragraaf van het tweede hoofdstuk, ‘Het boek in onze dagen’, die over het binden gaat, eindigt als volgt: ‘Wat hebben die arme bladen niet geleden! Uit vermorselde lompen ontstaan, als drenkeling opgehaald, geplet en geperst op allerlei wijzen, gedrukt en weder geperst, doorpriemd, gebonden, gekneveld, geguillotineerd en gebrandmerkt, zijn zij eindelijk een boek geworden. Welk een lijdensgeschiedenis heeft het achter zich - en voor zich! Behandel het zacht en eerbiedig. Doe het niet met ezelsooren prijken, scheur zijn bladen niet, noch beduimel ze oneerbiedig. Intusschen, boeken zijn met veel moeite geschreven, gedrukt en gebonden, niet om ongebruikt in een boekenkast achter glas te pronken, maar om ter hand genomen te worden; en nuttige boeken, die meer zijn dan sieraden, zullen 't zich niet beklagen, wanneer zij door het gebruik verslijten. Zij hebben slechts één grief, en dat is, dat zij na al hun moeite en verdriet, vernederd worden tot armzalige loterijnummers, waarop grage spelers pianino's, banknoten, of ook maar premieprenten hopen te trekken. Eere, wien eere toekomt! Zoo boeken eindelijk op stalletjes belanden, het zij zoo - wanneer zij maar een schoon verleden achter zich hebben en in hunne goede dagen bronnen zijn geweest van edel genot en rijke kennis.’ Welnu, er is weer van allerlei nuttigs voor de handbibliotheek verschenen dat voorlopig wel een schone toekomst tegemoet zal gaan.
Als uitvloeisel van de IPEX tentoonstelling (International Printing Machinery and Allied Trades Exhibition) in Londen, juli 1963, verscheen in 1967 Printing and the Mind of Man, een boek bedoeld, zo stond in de inleiding, ‘for the edification of those general readers who are, or can be, interested in the history of ideas, the advance of Science and technology, the evolution of philosophy, theology, politics, economics, sociology, jurisprudence, education, historiography, linguistics, and the rest, as conveyed in print.’ Het boek probeerde de stimulus die er van de uitvinding van Gutenberg uitging op de menselijke geest duidelijk te maken in een fascinerende ideeëngeschiedenis van het avondland in druk. PMM werd al spoedig een gecanoniseerde verwijzing en eenmaal uitverkocht was het antiquarisch zeer gezocht. In 1983 verscheen er een tweede, zeer uitgebreide en verbeterde druk, die nog altijd te koop is (München, Karl Pressler, 1983, Römerstrasse 7, D-8000 München 40, (55)280 p., linnen, klein folio, prijs thans ongeveer f 350,-). De 424 in chronologische volgorde gerangschikte titels in deze tweede druk vangen aan - hoe kan het anders - met de Gutenberg bijbel van Fust en Schoeffer (± 1455) en worden besloten door Winst on Churchill's A speech in the House of Commons (1940). Elke ingang opent met een trefwoord, in een aantal gevallen een min of meer poëtische metafoor (‘In the beginning was the word’ (Gutenberg), ‘The lion's voice’ (Churchill), maar meestal één of een paar trefzekere woorden (‘Infra-red rays’, ‘Celestial mechanics’, ‘A new planet’, ‘Mesmerism’, ‘Cogito, ergo sum’, ‘The first history of Europe’, ‘The birth of modern anatomy’). Na het noemen van auteur, titel,
drukker met plaats en jaar (‘The descnptive formula is designed for the accurate identification of the entry, and no more. This is not a bibliographical reference book; and we have aimed at precision without pedantry.’), volgt in een halve tot hele pagina een bespreking van auteur, boek, betekenis en invloed. Daarbij wordt veel verwezen naar andere nummers in het boek en worden ook vele namen en titels genoemd die weliswaar niet geëerd zijn met een hoofdvermelding, maar toch niet mochten ontbreken in een eregalerij als deze. Veel nummers eindigen met een beknopte bibliografie.
Alle informatie, ook de in de artikelen verstopte auteurs en onderwerpen, wordt toegankelijk gemaakt in een uitgebreide index. Toen ik om reden die hieronder duidelijk wordt PMM nog eens snel doorbladerde, heb ik gelijk even met enige ruimdenkendheid onze nationale trots geturfd: hoofdvermeldingen voor Thomas à Kempis, Erasmus (2x, met de Moriae Encomium en de Colloquia), Ortelius, Scaliger, Stevin (met De Thiende), Mercator, Grotius, Van Helmont, Spinoza, Chr. Huygens, Van Leeuwenhoek en Lorentz.
Vanwaar deze lange aanloop over een lang geleden gepubliceerd boek? Welnu, halverwege het afgelopen jaar publiceerden de Fransen hun eigen PMM: En Français dans le texte. Dix siècles de lumières par le livre. Een uitgave van de Bibliothèque National, Parijs 1990, 384 p., linnen, klein folio. Rechtstreeks besteld bij de BN (2, Rue Vivienne, 75084 Paris Cedex 02) betaalde ik incl. porto 443 (zonder porto 395) franken, hetgeen kwalificaties als ‘te geef, “voor niks” verdient. Als U tot bestelling aldaar overgaat, vraagt U dan gelijk even om meezending van de gratis Catalogue des éditions van de BN, 150 pagina's, eigen uitgaven.
Hoewel het Franse intellect met 55 hoofdvermeldingen bepaald niet vergeten was, kun je wellicht stellen dat het in de PMM tegenover de Angelsaksische wereld wat ondervertegenwoordigd was. Revanchistische overwegingen speelden bij de samenstellers (7 hoofdredacteuren, meer dan 220 auteurs) overigens met meer: Certains peuvent se souvenir d'une exposition qui eut lieu au mois de juillet 1963 à la British Library de Londres intitulée: Printing and the Mind of Man. L'ambition de cette exposition était de montrer l'importance du livre comme véhicule de la pensée dans le monde occidental, depuis Gutenberg jusqu'à nos jours, et sa porteé sur l'histoire du monde durant les cinq cents dernières années. Le projet était ambitieux, mais le résultat avait dépassé les espérances des organisateurs, puisque le livre qui a accompagnÄ›, l'exposition sert encore aujourd'hui de référence aux bibliothèques et aux bibliophiles du monde entier. Vingt-cinq ans après, il nous a semblé que si une telle exposition devait avoir lieu de nouveau, il serait indispensable d'étudier d'une façon approfondie le patrimoine de chaque pays. C'est pourquoi est née l'idée de faire en France, dans le cadre prestigieux de la Bibliothèque nationale, une exposition dont la vocation serait de montrer l'ensemble des disciplines.’
De in dit werk besproken boeken zijn geschreven door Franse auteurs óf door niet-Franse auteurs die