De Boekenwereld. Jaargang 7
(1990-1991)– [tijdschrift] Boekenwereld, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 20]
| |
Bij de voorplaatGa naar eind*
| |
[pagina 21]
| |
Th.H.A.A. Molkenboer, Affiche voor Boekbinderij Elias P. van Bommel, 1897. Houtsnede, 85 × 61 cm. Rijksprentenkabinet, Amsterdam.
| |
[pagina 22]
| |
ringsmaatschappij Providentia, voor de Papierstuc-fabriek (voorheen Bennewitz) en het alom geprezen biljet voor Boekbinderij Elias P. van Bommel. Op dit affiche, dat in verschillende kleuren is gedrukt en dat Van Bommel als een soort beeldmerk gebruikteGa naar eind6., is de oprichter en tevens eigenaar van het bedrijf afgebeeld, terwijl hij aan het vergulden is. We zien hoe de binder, gezeten aan een werktafel, in zijn rechterhand een rolstempel houdt. De steel ervan drukt hij tegen zijn rechterschouder om zo meer kracht te kunnen zetten en beter richting te geven. Links op tafel ligt een fileet (een instrument waarmee wiegend moet worden afgedrukt; het wordt meestal gebruikt voor het aanbrengen van versieringen op de ronding van de rug) met vermoedelijk een stippelpatroon. De afbeelding van boekbinder Van Bommel is waarschijnlijk om der wille van de stilering niet echt realistisch. Zo is de positie van de vergulder ten opzichte van de tafel ongewoon. Om goed te kunnen stempelen schuift men zijn benen onder het tafelblad. Om het boek op de rug te kunnen stempelen moet het met de rug naar de binder gedraaid worden, óf, als de binder dwars over de rug wil stempelen, dient het eigenlijk in een pers gezet te worden en met de voorsnede naar onderen en de rug naar boven op tafel gezet te worden. De stempelaar zal dan niet zitten, maar eerder staan. Wanneer hij hier bezig is een lijn of een sierrandje langs de kneep te drukken, dan staat het rolstempel op de afbeelding in een verkeerd perspectief. Ondanks de misschien niet geheel correcte weergave van de vergulder was het aanplakbiljet van Elias P. van Bommel een groot succes. In één van de vroegste overzichtsartikelen van de Nederlandse affiches beschrijft M.D. Henkel, conservator bij het Rijksmuseum, het als één der beste die tot dan toe in ons land gemaakt zijn: ‘Hoe natuurlijk en eenvoudig is het geheel, hoe goed is deze over zijn werk gebogen en daarin verdiepte boekbinder getroffen. En wat een duidelijke belettering...’Ga naar eind7.
Een variant op het affiche, nu gebruikt als advertentie in het tijdschrift Het huis oud & nieuw.
|
|