Die eerste Bliscap van Maria
(1931)–Anoniem Bliscapen van Maria– Auteursrecht onbekend
[pagina 99]
| |
Bijlagen | |
[pagina 101]
| |
Bijlage I
| |
[pagina 102]
| |
ment ende ene groete verborgentheit gades, dat men mit alre neernsticheit wijsliken onder sueken an marken sal, dan dat dit verborghene sacrament zeer quaet te verstaene is. Ende dat selve dat daerGa naar voetnoot1) een mensche van verstaet, zeer quaet uut te spreken is. Ic wil nochtant seggen dat luttick dat ic hier van voelen kan, of icGa naar margenoot+ yet den wijsen een oersake des || guedes mochte gheven. Ick laete my duncken, lieve broeders, dat die irste mensche van dat hi irst geschapen waert van gade mit desen vier doechden verciert was, Ende als die prophete secht, als mit clederen der salicheit gecledet was. Want in desen vier doechden is volcomen salicheit, Ende waert datter ene van desen vieren ontbreke, soe en mochte die mensche niet salich wesen. Want sie en moghenGa naar voetnoot2) giene doechden wesen, als sie niet toe samen en synt. Die mensche hadde van gade ontfangen die barmherticheit als ene cameriere die hem bewaeren solde, die hem voer comen solde ende die hem na volgen solde ende tot allen hoeken bewaeren solde. Sietstu wael hoe danygen amme god synen jongen kynde ghesat heft, hoe danigen kaemerlynck hie den menschen || hevetGa naar margenoot+ ghegeven die nu irst geschapen was. Mer hem was oec noet een tucht meister, Want hi een edel redelick creatuer was, soe en soldemens niet allene bewaeren als een stom biest,Ga naar voetnoot3) mer men soldet saeteliken op voeden als een cleyne kyndeken. Tot desen werke en mocht men nyemant vynden die daer alsoe bequame toe was als die waerheit, die den mensche allensken ten lesten daer toe brengen solde dat hi die averste waerheit bekennen solde. Ende op dat hie niet en worde gevonden wijs dat quade te doen,Ga naar voetnoot3) ende syn sunden alsoe voel te meerre waeren als die dat guede weet ende niet en doet [...],Ga naar voetnoot4) Soe is hem ghegeven die gerechticheit dat sie hem solde regieren. Ende die alre goedertierenste hant des scheppers hevet hem hier en baven gegevenGa naar margenoot+ den vrede, daer hi van gevoedet solde werden ende || ghenoechte in hebben solde. Ende desen vrede hevet twierhande geweest die hi hem gegeven hevet,Ga naar voetnoot3) soe dat hi ghienen strijt van bynnen hebben en solde.Ga naar voetnoot3) noch van buten ghienen anxt, Ende dat vleisch en solde niet begheren teghen den giest,Ga naar voetnoot3) noch hi en solde ghienrehande creatueren ontsien. Want alle den biesten ghaf hi vrijlick ellick synen name, Ende die serpent, dat hi hem mit synre macht niet en vermat als den menschen te valle toe brengen,Ga naar voetnoot3) | |
[pagina 103]
| |
dat pynde hi bedriechliken te doeneGa naar voetnoot1). Wat mochte dese mensche gebreken den die barmherticheit bewaerde,Ga naar voetnoot2) die waerheit leerde,Ga naar voetnoot2) die gerechticheit regierde,Ga naar voetnoot2) ende die vrede voede ende die guetlick tractierde? Mer leider! dese mensche tot syns selves groeten schaden ende onwijsheit is hi neder ghegaen van jherusalem in jherico ende soe is hi gecomen onder die moerdenaers Ende, als wi lesen, soe waert hi irst van desen moerde-||naers beroeft.Ga naar margenoot+ En was adam niet wael beroeft, doe onse here quam inden paradise ende sechde: ‘Adam, waer bistu?’ ende hi jamerlike claghede dat hi al naeket was? Ende hi en mochte oec niet weder ghecledet werden noch weder crighen die cleder die hem ontnamen waeren,Ga naar voetnoot2) eer dat cristus syne cleder ontnamen worden. Want alsoe als hi in der zielen niet levendich werden en mochte dan avermits den doet cristi,Ga naar voetnoot2) alsoe en mochte hi niet gecleet werden, cristus en mosten irst syne cleder benamen werden. Ende siet, of niet om dese vier delen des cledes dat die oeldeGa naar voetnoot3) adam verloes,Ga naar voetnoot2) [...]Ga naar voetnoot4) des nyen adams cledere in vieren ghedeilt worden. Mer du wilst mach schien vragen vanden ongeneyden rock, die niet gedeilt en waert, daer si lot om worpen. Ic meyne dat men daer bi verstaen mach || dat godlike beelde, dat niet buten an gheneyetGa naar margenoot+ en is,Ga naar voetnoot2) mer in ghebeeldet is inder natueren, soe dattet daer niet of scheiden noch of gesneden werden en mach. Want die mensche is gemaket inden beelde ende na der gelikenisse gades,Ga naar voetnoot2) die inden beelde hadde die vrijheit des eyghenen willen ende inder ghelikenissen die doechden. Welke gelikenisse toe maele te niete is ghegaen.Ga naar voetnoot2) mer in den beelde wandert die mensche. Dit beelde mach bernen inder hellen,Ga naar voetnoot2) mer ten mach niet verbernen noch af gedaen werden. Dit beelde en wort niet te sneden of ghedeilt,Ga naar voetnoot2) mer waer hem syn lot valt, daer coemdet alte samen. Mitter gelikenisse en ist soe niet; want ist dat die mensche niet en sundiget, soe blyvet si int guede;Ga naar voetnoot2) mer sundiget hi, soeGa naar voetnoot5) wort die || ghelijcheit ongheval[l]ichlikenGa naar margenoot+ verwandelt ende hi wort ghelijck den biesten. Ende want ic gesecht hebbe dat die mensche beroeft wort vanden vier doechden,Ga naar voetnoot2) soe ist wael betamelick dat ic voert segge hoe hi van elcken bi sonderlynge beroeft is. Die gerechticheit verloes die mensche, doe eva die woerde des serpentes ende adam die woerde des wives beth geloefde ende meer volgede dan den woerden | |
[pagina 104]
| |
gades. Mer daer hadde noch wal wat achter gheweest vander gerechticheit, dat si hadden moegen hoelden doe si al gesundiget hadden,Ga naar voetnoot1) ende dat sochte die here an hem doe hi adam vraegede waer hi was,Ga naar voetnoot1) ende waer omme hie dat gedaen hadde. Mer dat selve worpen si al van hem ende kierden hem totten boesen woerden,Ga naar margenoot+ als hem toe ontschuldi-||gen in hoeren sunden. Want ten irsten hoerdet der gerechticheit toe niet te sundigen,Ga naar voetnoot1) mer gade gehoersam te wesen. Mer als dat niet gehoelden en is,Ga naar voetnoot2) soe hoerdet oec totter gerechticheitGa naar voetnoot3) die misdaet te bekennen ende te belien ende berou daer van te hebben. Hi verloes oec die barmherticheit,Ga naar voetnoot1) doe eva soe ontsteken waert in hoere begheerlicheit dat sie noch hoer selven en spaerde,Ga naar voetnoot4) noch die kynder die van hoer gebaeren solden werden,Ga naar voetnoot1) die si alle besloech mitGa naar voetnoot5) verveerliker maledixien, dat si ummer moten sterven. Ende adam, doe god toernich op hem was, doe leyde hijt opt wijf dat si hem daer toe gebracht hadde ende wolde achter hoeren rugge den schoeteGa naar voetnoot6) onduken. Dat wijf sach dat holt, dattet suverlic was an te siene ende suete van toe eten,Ga naar voetnoot1) ende si hoerde dat die serpent tot hoerGa naar margenoot+ sechde,Ga naar voetnoot1) dat si wesen solde || alse gade. Ende aldus was dat als eenGa naar voetnoot7) drie strengende corde,Ga naar voetnoot1) die niet lichteliken en toe breket, Als curioesicheit, Vleischeliker gheneygelicheit ende der ydelheit. Dit is allene dat die werlt hevet:Ga naar voetnoot1) als begeerlicheit der oghen,Ga naar voetnoot1) ende hoverdicheit des levensGa naar voetnoot8). Mit desen was die wrede moder soe op getagenGa naar voetnoot9) ende hadde daer sulke genoechte in, dat si alle die barmherticheit van hoer werp. Ende des ghelikes verbarmede hem adam aver dat wijf, dat hi om hoeren wille sundichde; Mer hi en verbarmede hem niet daer aver, dat hi voer hoer die pyne der sunden lijden wolde. Dat wijf was oec al beroevet vander waerheit,Ga naar voetnoot1) ten irsten dat si die woerde gades niet en nam die hie adam toe ghesecht hadde: dat hi sterven solde op wat daghe hieGa naar margenoot+ vander vrucht ete.Ga naar voetnoot1) daer || si van sechde: machschien wi mochten dan sterven. Ende si gheloefde den serpent, die hoer doe sechde dat si in ghienre wijs sterven en solde. Adam was oec beroeft vander waerheit, die hi hem schaemde te belien, Mer hi brachte vlie- | |
[pagina 105]
| |
gende woerde voert teghen den heren, daer hi hem selven mede meende toe ontschuldigen. Die waerheit secht selven inden ewangelio:Ga naar voetnoot1) die hem mynre schaemt voer den menschen,Ga naar voetnoot1) ic salGa naar voetnoot2) my oec synre schaemen voerden engelen. Sie verloeren oec beide alte hants den vrede den si toe voeren hadden gehadt, Want die here secht: den boesen ende den ghenen die hem afkieren van gade dien en is ghien vrede.Ga naar voetnoot1) Want en worden si niet een ander ewe ontwaer in hoeren leden, Die hem nu van nyes begonnen toe schamen dat si naeket waeren, daer sie toe voeren niet of en || wijsten. Want doe onse here sechde:Ga naar margenoot+ adam waer bistu?Ga naar voetnoot1) antwoerde hie: Ic ontsach my want ic naket was. Onghevallige! een luttel hier voer en haddestu daer ghien anxt voer ende du en sochteste niet die blaede der boemen, al waerstu doe alsoe wael naket als nu. Nu laet ons voert sien die perabeleGa naar voetnoot3) des propheten die secht, dat si malcanderen moeten Ende vermits dat cussen onderlynge versoent worden. Het schynt datter een zwaeren twidracht doe onder den doechden was. Want die waerheit ende die gerechticheit stonden daerGa naar voetnoot4) stijf op, dat men dieGa naar voetnoot5) onghevalligen mensche hardeliken castien solde, als hi verdient hadde. Die vrede ende die barmherticheit hadden een ander voelen,Ga naar voetnoot1) als dat men hemGa naar voetnoot6) genadich wesen solde. Want dese twie als vrede ende barmherticheit hoeren toe samen,Ga naar voetnoot1) gelikerwijs als die ander twie,Ga naar voetnoot1) als die ge-||rechticheitGa naar margenoot+ ende die waerheit, oec te samen hoeren. Waer ommeGa naar voetnoot7) doe die twie, als gerechticheit ende die waerheit, alsoe vast daer op bleven den misdadigen aver treder te castien, Ende dat teghenwoerdige lijden vermeerrede vermits den dreigene der toe comender ende meerre pynen, Soe ghingen die vrede ende barmherticheit weder totten herten des vaders ende des heren de sie uut gesant hadde. Want allene die vader hadde in synen herten gedachten des vreden,Ga naar voetnoot1) al scheent aver al vol te wesen van lijden. Ende die vrede en hielt niet op ende die barmherticheit en zweech niet,Ga naar voetnoot1) mer si an porreden syn vaderlike herte mit hoeren goddienstigen runyngen, ende sechden: ‘Sal god in der ewicheit | |
[pagina 106]
| |
den ongevalligen menschen verwerpen,Ga naar voetnoot1) ende en sal hie niet weder toe setten dat hi wat sachter si?Ga naar voetnoot1) sal god ewelike vergeten syneGa naar margenoot+ || barmherticheit genade te doene? Ende sal hie synen toerne onthoelden syne barmherticheit?’ Ende al wast dat die vader der barmherticheit lange scheen toe vertrecken, als of hijt niet gehoert en hadde dat die vrede ende die barmherticheit van hem begeerden,Ga naar voetnoot1) om des willen dat hi oec die neernsticheit die die gerechticheit ende die waerheit hadden, wat wesen solden, nochtans en was die inportunicheit der barmherticheit ende des vreden ende hoer oetmodige bidden niet medallen ontvruchtbaer,Ga naar voetnoot1) mer si syn alle verhoert op hoer rechte tijt. Machschien dat hi hem aldus op hoer staedige bedynge mocht antwoerden: ‘hoe lange soldi portuenlikeGa naar voetnoot2) bidden? Ic bin oec uwen susteren, der gerechticheit ende der waerheit, schuldich genoech te wesen, die ghi wael siet dat al bereit synt die sunden der menschen toe wreren.Ga naar margenoot+ Laet sie comen ende laet onsGa naar voetnoot3) toe samen sien hoe wijt || best moeghen maken’. Die hemelsche baeden waeren al bereit te doene dat hem bevaelen was. Ende als sie sagen die grote onsalicheit ende die wrede plaegen der menschen,Ga naar voetnoot1) soe screyeden, als die prophete secht, die engelen des vreden [...]Ga naar voetnoot4) zeer bitterlike. Want wie mochte trouweliker die dynge die totten vrede hoeren sueken, dan die engelen des vreden? Ende uutten gemeenen rade soe toech die waerheit op totten ghesetten daghe,Ga naar voetnoot1) Mer sie toech op hent totten wolken toe,Ga naar voetnoot1) sie en was noch niet luchtich, mer al wat donckerich ende benevelt mit neernstiger onweerdicheit. Ende daer was vervullet dat in den psalm staet: Here dyne barmherticheit is inden hemel ende dyne waerheit is hent totten wolken. Hier en tusschen sat die vader der lichten ende elck sechde dat hi best konde voer syne zijde. Wie, meendi, hevet dese sake gehoert, diet ons voert moeghe seggen?Ga naar voetnoot1)Ga naar margenoot+ Wie hevet dit || te samen spreken gehoert diet ons voert vertellen mochte? Het syn machschien onsprekelike woerde,Ga naar voetnoot1) ende ten is ghienen menschenGa naar voetnoot5) geoerloft sie uut te spreke[n]. Die summe nochtans alre twidrachticheit schynt dit te wesen. Die barmherticheit sechde: Die redelike creatuer gades behoeft ge- | |
[pagina 107]
| |
nade ende verbarmynge, want si is onsalich geworden ende zeer onghevallich;Ga naar voetnoot1) die tijt hoere verbarmynge is gecomen, want die tijt is toe handes voer bi ghegaen. Daer en teghen sprack die waerheit:Ga naar voetnoot2) ‘Tis noet dattet geschie, here, dat ghi ghespraeken hebt. Adam moet ummer sterven mit al dat van hem coemt, want hi den appel ghegeten hevet den ghi hem verbaden hadden.’ Doe sechde die barmherticheit: ‘Vader, waer omme bin ic van u gebaeren, sal ic alsoe gherynge van u toe nyete gaen? Want die waerheit weet wal dat u barmherticheit niet en is, als ghi sie nummermeer toe || werke en settet’. Die waerheit sprac daer teghenGa naar margenoot+ ende sechde:Ga naar voetnoot1) ‘Wie en weet dat niet,Ga naar voetnoot1) ist sake dat die aver treders uwes gebaedes ontgaet dat ordel des dodes, dat u waerheit dan toe nyete gaet ende niet in der ewicheit en blyvet?’ Ende siet, ene van cherubin gaf den raet dat men senden solde totten conynck salomon. Want den soene, sechde hi,Ga naar voetnoot1) is dat ordel ghegeven toe doene. Ende in synre tegenwoerdicheit moeten si malcanderen,Ga naar voetnoot1) die barmherticheit ende die waerheit,Ga naar voetnoot1) ende sechden elck voer hem als voer gesecht is. Die waerheit seide: ‘ic belie des ende tis waer, die barmherticheit heft guede mynne,Ga naar voetnoot1) mer si en hevet daer ghiene wijsheit bi. Want sie wil dat men sal spaeren den aver treder meer dan hoer eyghen suster’. Ende die barmherticheit sprack daer teghen: ‘Du en wilste nyemant spaeren,Ga naar voetnoot1) mer du vaerste alsoe zwaerliken op den avertreder ende op den misdadigen, || dattu oeck dyn suster wilst verderven ende te nyeteGa naar margenoot+ maken; wat heb ic teghen di misdaen? hebstu wat teghen my misdaen, dat segge my;Ga naar voetnoot1) of hebbe ic tegen di niet misdaen, waer omme vervolgestu my?’ Broeders, tis een groet twidracht ende ene disputacie die zeer verwiert is. Wie en mochte daer niet wael seggen: Het waer ons guet, dat dese mensche nye gebaeren en waer? Alre liefste broeders, het was ummer alsoe.Ga naar voetnoot1) Want men en mochte daer niet sienGa naar voetnoot3) hoe siGa naar voetnoot4) beide toe samen mochten behoelden werden,Ga naar voetnoot1) die waerheit ende die barmherticheit. Ende als die waerheit den richter toe hulpen nam tot hoere zijden,Ga naar voetnoot1) ende sechde dattet alles synnes toe schuwene waer dat die woerde des vaders niet gestraffet en worden,Ga naar voetnoot1) ende die levendige ende crachtige woerde gades niet vernietet en worden, Doe sechde die vrede: ‘Ic bidde u, lijdet daer mede ende en wilt soe niet seggen; ten hoert u niet toe aldus toe spre-||ken;Ga naar voetnoot1) tijs oneerlick dat die doech-Ga naar margenoot+ | |
[pagina 108]
| |
den onderlynge kyven sollen.Ga naar voetnoot1) Ende doe si dus spreken,Ga naar voetnoot2) doe screef die richter mit synen vynger in die eerde. Ende dit waeren die woerde die hi screef, die die vredeGa naar voetnoot3) aver luut las, dat sijt alle mochten hoeren; Want si stont den richter alre naest. ‘Die gerechticheit secht: “Ic gae toe nyete, is dat adam niet en sterft.” Ende daer en teghen seide die barmherticheit: “Ic gae mit allen toe nyete, ten si danGa naar voetnoot4) dat adam genade gheschie”. Het si dat die doot guet werde ende soe hebben si beide dat si eyschen.’ Alle die dat hoerden verwonderden hem in den woerden der wijsheit dat si wal lueden ende een gherecht ordel voert brachten; Want het was apenbaer, dat ghiene van beiden niet claeghen en mochte, alst geschiede dat si beide begeerden, Als dat die mensche storve ende daer toe genade vercreghe. Mer woe solde dit moegen bi comen?Ga naar margenoot+ || die doot is dat alre wreetste dynck ende dat alre bitterste dynck;Ga naar voetnoot2) die doot is alsoe verveerlick, dat enen menschen gruwelt als hi en hoert noemen,Ga naar voetnoot2) bi wat reden solde si dan guet moegen werden? Doe sechde die vrede: ‘die doot der sunderen is alre quaetste,Ga naar voetnoot2) mer die doot der heiligen is zeer duerbaer ende mach zeer duerbaer werden. En is die doot dan niet duerbaer, als si is ene doere des levens,Ga naar voetnoot2) ende ene poerte des ewigen levens ende der ewiger glorien?’ ‘Dat waer een duerbaer doot’, sechden si alle,Ga naar voetnoot2) ‘mer hoe solde dat moeghen geschien?’ ‘Het solde alsoe mogen geschien’, sechde die vrede, ‘als daer wie uut rechter mynnen storvet, die niet schuldich en waer toe sterven. Want alsoe en solde die doot niet konnen hoelden den onschuldigen,Ga naar voetnoot2) mer het solde geschien datter gescreven is: Dat die kennebacken des wreden leviatanGa naar margenoot+Ga naar voetnoot5) - dat die || duvel is - solde doer gebaert werden ende die muere die tusschen dat leven ende den dootGa naar voetnoot6) gheset is, solde neder geworpen werden, Ende dat groete afgrontGa naar voetnoot7) dat tusschen den leven ende der doot is, solde al toe niete gaen. Want die mynne die alsoe sterck is als die doot, ummer sterker dan die doot, quame si in dat huus des starcken viandes, sie solde hem ten irsten bynden ende dan benemen al syne vate,Ga naar voetnoot2) ende solde enen gueden wech maken doer dat diepste des meers, daer die verloes- | |
[pagina 109]
| |
den doer gaen solden. Hem allen dochte, dattet guede woerde waeren, die die vrede voert brachte.Ga naar voetnoot1) Mer waer solde men dien vynden, die uut rechter mynnen solde willen sterven? die den doot niet verdient en hadde ende die niet en drofte sterven, hie en wolde? Die waerheit gynck al die werlt doer, ende daer en was nyemant die reyne was van sunden || al wasset een kynt vanGa naar margenoot+ enen dage. Ende die barmherticheit doer sach al den hemel,Ga naar voetnoot1) ende hi vant dat die engelen,Ga naar voetnoot1) ic en segge niet dat si quaetheit in hem hadden,Ga naar voetnoot1) mer dat si alsoe groete mynne niet en hadden. Ende ten was ghien wonder, want dese strijt ende dese victoerie hoert allene hem toe, die soe groete mynne heft, datter nyemant meerre mynne en hevet,Ga naar voetnoot1) als dat hi syne ziele setten mach voer syne onnutte ende onweerdige knechte,Ga naar voetnoot1) mer syne vrende. Dat coemt uut synre ongemetenre mynnen ende uut synre groeter weerdicheit. Want al doe wi al dat ons gebaeden is, wat moegen wi anders seggen dan dat wi onnutte knechte syn? Mer wie derf hem dat toe verghen? Dus comen sie weder totten ghesetten dage,Ga naar voetnoot1) die waerheit ende die barmherticheit,Ga naar voetnoot1) ende bint genoech begaen omme dat si niet gevonden en hadden dat sie sochten. Doe troestede sie die vrede guetliken ende || sechde: ‘Ghi en weet niet wat dieGa naar margenoot+ saeke is, daer en is nyemant hent tot enen toe, die dit groete guet moege doen. Die den raet ghegeven hevet, die doe oec die hulpe’. Die coninck die verstont wael die woerde des vreden ende hie sechde: ‘Het rouwet my dat ic den mensche gemaket hebbe. Ic moet berou hebben ende pyne lijden voer den menschen den ic ghemaket hebbe.’ Doe sechde hi: ‘Siet, ic come, Want dese kelick en mach my niet voer bi gaen, ic en moeten drincken’. Ende alte hants liet hi comen den enghel gabriel ende hi sechde hem: ‘Ganck ende segge der dochter van syon:Ga naar voetnoot1) sich dyn coninck coemt’. Ende die enghel haestede hem ende quam ende sechde: ‘Syon, maecke dyn slaepcamer toe ende ontfanck cristum dynen coninck’. Ende doe die here comen wolde,Ga naar voetnoot1) doe voer quaemen hem die barmherticheit ende die waerheit, || Als daer gescreven staet: Die barmherticheitGa naar margenoot+ ende die waerheit sollen voer gaen voer dyn aensichte. Die gherechticheit sal synen stoel bereiden, als daer staet gescreven: Die gerechticheit ende dat rechte ordel is bereidinge dyns stoels. Die vrede coemt mitten conynck, op dat die prophete getruwe ghevonden werde die gespraeken heft: In onser eerden sal vrede wesen als hie coemt. | |
[pagina 110]
| |
Hier omme songen die choeren der engelen, doe onse here gebaeren was: Vrede si in der eerden den menschen die van gueden willen syn. Doe cusseden oec die gerechticheitGa naar voetnoot1) ende die vrede malcanderen, die toe voeren ghien cleyn twidracht en hadden mit malcanderen. Want waster enige gerechticheit hier voermaels in der ewen,Ga naar voetnoot2) sie en plach niet te cussen,Ga naar voetnoot2) mer toe prekelen, Ende si dwanck den menschen meer mit slaeghen te doen datter inder ewen ghebaeden was,Ga naar voetnoot3) dan si toechGa naar margenoot+ mit godliker || mynnen. Oec en hadde sie ghiene volcomenne versoenynge mit gade, als nu die gerechticheit hevet, die in den gheloeve is. Want hoe quamt anders, dat noch abraham, noch moeyses, noch enighe vanden rechtvierdigen menschen die in dien tijden waeren, als si storven den vrede niet en konden vercrigen, noch die ewighe salicheit, noch in gaen in dat rijke des ewighen vredes, Dan dat die gerechticheit ende die vrede noch malcanderen niet ghecusset en hadden. Voert an, lieve broeders, solle wiGa naar voetnoot4) hier omme meerreGa naar voetnoot5) mynne ende vuericheit hebben die gerechticheit te oeffenen. Want die gerechticheit ende die vrede hebben ene ewighe vrentschap mit malcanderen gemaket, Dat soe wie dat getuych der gerechticheit mit hem brenget, die wortGa naar margenoot+ vrendeliken mit enen blijde aensichte vanden vrede ont-||fangen, in dat selve slapende ende rostende. Amen. |
|