Heruitgave
In 2006 verscheen een heruitgave van Stoneys biografie van Blyton. De oorspronkelijke uitgave verscheen in 1974, zes jaar na de dood van Blyton. Uit het voorwoord blijkt dat Stoney aan de oudste dochter van Enid Blyton, Gillian Baverstock, toestemming heeft gevraagd om de biografie te schrijven. Het was Blytons hoop dat haar dochter de biografie zou schrijven. Door tijdgebrek kon Gillian haar moeders wens niet ten uitvoer brengen. Overtuigd van de integriteit van Stoney, verleende ze toestemming en stelde ze al het materiaal dat ze had ter beschikking. Heel veel was dat niet; belangrijke stukken waren al voor de dood van haar moeder vernietigd en van Enids dagboeken zijn alleen de heel vroege bewaard gebleven.
De eerste vraag die opkomt, is die naar het waarom van de heruitgave. Het antwoord komt pas op pagina 172: ‘Sinds de publicatie van dit boek, nu meer dan dertig jaar geleden, is er wereldwijd nog meer belangstelling ontstaan voor Enids leven en haar buitengewone schrijverscarrière. Dit is deels het gevolg van het algemene gebruik van internet, nieuwe informatie, de oprichting van een genootschap dat haar naam draagt, en andere factoren, die ik in het volgende, nieuwe hoofdstuk, aan bod laat komen.’
Dat nieuwe hoofdstuk is het enige met een titel en heet ‘The “Phenomenon” lives on into the twenty-first century’. Het bevat nieuwe informatie over Blytons leven, op basis van een dagboek dat in 1998 werd gevonden in het archief van Darrell Waters Limited, de maatschappij die tot 1996 de zakelijke nalatenschap van Blyton beheerde. Vervolgens staat Stoney stil bij de controversiële receptie van Blytons boeken. Ook na Blytons dood is de discussie over de kwaliteit van haar werk doorgegaan, al is er volgens haar biograaf zelfs onder haar grootste critici inmiddels erkenning voor haar bijdrage aan de geletterdheid van kinderen. Stoney sluit af met een overzicht van hoe Blyton voortleeft in audiovisuele bewerkingen van haar boeken en documentaires over haar leven.
Wie meer informatie hoopte te vinden over de receptie van Blyton door de literaire kritiek, wordt teleurgesteld. Stoney heeft bewust gekozen voor ‘het verhaal over het leven van Enid Blyton: het zou geen literaire