Rehabilitatie
Biografieën van Marie Antoinette zoals die van Evelyne Lever, Antonia Fraser en in mindere mate die van Stefan Zweig proberen de mythe te ontrafelen en Marie Antoinettes imago op te poetsen.
Deze doelstelling, hoe lovend ook, brengt het gevaar met zich mee dat de zwarte mythe verandert in een witte. Frasers boek is één lange queeste naar rehabilitatie van de tragische Franse koningin. In een televisie-interview vertelde de biografe vol afschuw dat Marie Antoinette ‘als slavin was verkocht’ om dauphine te worden. De vermeende affaires van de koningin doet ze in haar biografie af als pertinente onwaarheden en over de vermeende lesbische verhoudingen is ze nog stelliger: die zijn ‘onnatuurlijk’. En de uitspraak ‘laat ze dan taart eten’? Zulk ‘onnozel gedrag’ paste de koningin niet, meent Fraser.
Daarover zijn de meeste historici het inmiddels eens. Maar of de ‘zachtaardige’ Marie Antoinette eerder ‘spontaan haar eigen taart’ aan de hongerige massa zou hebben gegeven, zoals de biografe over het schrikbeeld van de vrouwenhatende revolutionairen beweert, valt te betwisten.
Fraser heeft zich te veel met het lot van Marie Antoinette verbonden. En dat is nou juist iets waar een biograaf voor moet oppassen, waarschuwt Hermione Lee: ‘Ik word altijd wanhopig als mensen zeggen: “Hield je van haar? [...] Had je een hechte band met haar?” Het antwoord is, nee, deze mensen zijn dood.’
Toch wint de witte legende aan populariteit. Niet alleen dankzij de succesvolle biografie van Fraser, maar ook door de roman Abundance van Sena Jeter Naslund, waarin Marie Antoinette als slachtoffer ten tonele wordt gevoerd. Ook de film van Sofia Coppola uit 2006, gemaakt vanuit het perspectief van een eenzame, verveelde en tikje naïeve puberkoningin, voedt dat beeld van Marie Antoinette.
Ondanks deze pogingen tot het normaliseren of zelfs omkeren van Marie Antoinettes reputatie als monster, blijven de oude stereotyperingen onaangetast. Wie Marie Antoinette zegt, zegt nog altijd taart. Dat blijkt uit het Harvard College Handbook, dat de bekende uitspraak nog steeds als voorbeeld noemt voor het begrip ‘feit’: ‘It is all very well to know that Marie Antoinette lived between 1755 and 1793 and was generous with cake. Although interesting in themselves, these facts will not be of much help in responding critically to the exam question:...’
Het meest tekenende voorbeeld van de hardnekkigheid van de zwarte legende rond Marie Antoinette is de herdenking van haar tweehonderdste sterfdag in 1993 op de Place de la Concorde in Parijs, waar ze op zevenendertigjarige leeftijd werd onthoofd. In een interactief toneelstuk over Marie Antoinettes proces mocht het pu-