Mens zonder benen
Goede biografen beschikken dus over passie, een groot inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel. En ze weten hoe ze afstand moeten houden. Maar stel dat je over al die eigenschappen beschikt, hoe begin je dan concreet aan je onderzoek? Zijn daar regels voor?
Linders zegt geen vaste methode te gebruiken. Wel vindt ze het een eerste vereiste dat een biograaf het werk - de geschriften of de daden - van zijn of haar onderwerp van A tot Z in chronologische volgorde kent. ‘Om het schrijven van een biografie te rechtvaardigen, moet je weten waarom de gebiografeerde interessant is.’
Betekent dit dat je een biografie het beste chronologisch kunt laten verlopen? Van der Meulen veert op. ‘Het is knap lastig een thematische biografie te schrijven. Je moet de levensbeschrijving vanaf iemands jeugd opbouwen. Begin jaren negentig nam Hans van Straten een Multatuli-biografie over van Paul van 't Veer, die na het voltooien van de eerste helft was overleden. Van Straten begon op de tweede helft van Multatuli's leven, en dat leverde het verhaal op van een halve persoon, van een mens zonder benen.’
Hilberdink gaat uit van een vastomlijnd programma. ‘Als ik begin, heb ik drie vragen. Waarom schrijft of schreef iemand bepaalde boeken? Wat heeft de gebiografeerde gelezen, en wie heeft hij of zij ontmoet? Je moet altijd, ook als je over het leven van een politicus schrijft, weten waarom iemand een bepaalde prestatie heeft geleverd. Dat is vaak een psychologische kwestie.’
Daarmee zijn we op het gebied van de psychologie beland. Of, wat Hilberdink betreft, op het gebied van de psychoanalytische methode, waarvan hij gedeeltelijk gebruik heeft gemaakt in zijn Rodenkobiografie. Nu lopen de meningen echt uiteen. Van der Meulen werd in de kritiek aangevallen omdat hij te weinig zou hebben gepsychologiseerd. Dat was een bewuste keuze, zegt hij. Alle biografieën verouderen in de loop van de tijd, maar hij wilde dat proces zo lang mogelijk tegenhouden. En omdat psychoanalyse en psychologische benaderingen volgens hem te veel aan mode en tijd onderhevig zijn, wilde hij die niet gebruiken in zijn biografie.
Hoewel Linders Van der Meulens huiver voor amateuristische psychoanalytische methoden deelt, vindt ze dat een biograaf niet zonder psychologisch inzicht te werk