Keuzes
Hetzelfde procédé past ze toe op haar contacten op Curaçao. Ze benadert oude vrienden en kennissen en maakt afspraken. Dat ze zelf niet meer kan reizen, hoeft voor Staal geen probleem te zijn, denkt Diekmann: ‘Ik heb alle contacten voor haar geregeld, ze hoeft alleen maar te gaan.’
De lijst met namen wordt afgewerkt op leeftijd. De oudsten eerst. Voor Staals vertrek spreekt Diekmann op een bandje alle achtergrondinformatie in die ze zich nog kan herinneren over alle personen: waar ze elkaar ontmoet hebben, wat hun betekenis voor haar werk is geweest en hoe het huidige contact is. ‘Zo heb ik uitgebreid verteld waarom ik Padu is gek heb geschreven, naar welke straten ik verwijs, welke mensen model hebben gestaan voor wie, welke anekdotes van belang zijn, et cetera.’
Het onvermijdelijke gevolg van een dergelijk intensief contact is dat de biografe niet alleen bijna alles weet over het werk maar ook over de persoon van haar onderzoek. Dat vindt Diekmann geen probleem: ‘Ons contact is goed en daardoor weet ze ook veel van mijzelf. Ze kent mijn angst voor groepen, mijn individualisme. Dat moet ook, want het verklaart bepaalde wendingen in mijn leven.’
Dat voordeel kan omslaan in een nadeel als er gevoelige of pijnlijke herinneringen zijn die iemand liever verdringt. Een biograaf heeft alles nodig om een goed beeld te kunnen schetsen, maar de betrokkene kent natuurlijk ook zelfcensuur. Hoe gaan ze met dit dilemma om? ‘Er zijn dingen waar ik niet graag over praat, maar dat zeg ik Erna ook, zodat ze nooit voor verrassingen zal komen te staan. Zolang er een direct verband bestaat met mijn boeken moet ze het weten, anders laat ik het zitten. Ik heb een vol leven gehad, er is zoveel gebeurd, ze zal toch keuzes moeten maken.’
Gaan de gesprekken ook over hoe het uiteindelijke resultaat eruit zal komen te zien? ‘Nee, dat is helemaal haar zaak. Ik zorg voor het materiaal, zij maakt haar eigen keuzes, daar bemoei ik me niet mee. In mijn testament heb ik bepaald dat mijn archief na mijn dood naar het Letterkundig Museum gaat. De enige voorwaarde is dat Erna ermee klaar is. Tot die tijd beheert zij het en kan ermee doen zoals het haar goeddunkt. Zolang het nog kan, praten we en dan volgt de ene anekdote op de andere. Dat is onvermijdelijk. Ik heb een ijzersterk geheugen en als ik eenmaal begin, schieten me steeds meer voorvallen te binnen. Het is aan Erna om daar de grote lijnen uit te halen. Zij weet na mij het meest over mij en mijn leven. Met die kennis leest ze mijn boeken en het is aan haar om er een mooie biografie van te maken.’