Biografie Bulletin. Jaargang 10
(2000)– [tijdschrift] Biografie Bulletin– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 170]
| |
De ‘vrouwenquaestie’
| |
[pagina 171]
| |
Zouden dit soort uitspraken of de saillante details over de geestelijke wankelmoedigheid waarmee Cecile Goekoop zich onafgebroken inzette, al een boeiend boek hebben kunnen opleveren, Maria Grever en Berteke Waaldijk zetten een en ander ook nog in een verantwoord wetenschappelijk kader. De geschiedenis van de ‘vrouwenquaestie’ aan het eind van de vorige eeuw is bekeken vanuit politiek oogpunt (het recht op volledig burgerschap), als sociologisch verschijnsel (de tentoonstelling was een van de uitingen van een langdurig en diepgaand transformatieproces in de Nederlandse samenleving), maar ook van een nieuwe representatie van de vrouw in de openbaarheid (waarna pagina's proefschriftelijk proza volgen over de theorie en de structuur van het begrip representatie). Die hang naar volledigheid, het scrutineus vastleggen van het kleinste detail in de voorbereidingsfase, het geringste geschil tussen de samenwerkende of elkaar juist bestrijdende dames, vond ik af en toe knap vermoeiend. Voor mij hadden de grote lijnen ook wel volstaan, al dient natuurlijk meteen erkend te worden dat het buitengewoon waardevol is dat die feiten nu allemaal in een samenhangend verband bijeen zijn gebracht en terug te vinden zijn. Interessanter dan het minutieuze verslag over de verworven gelden, het eindeloze gekibbel over de locatie of de ‘prosopografische’Ga naar eind1 beschrijving van de 227 actieve commissieleden zijn de biografische stukken over Marie Cecile Goekoop, de ergernis over de nietsdoende diamantwerksters in de Industriezaal, of het verslag van het bezoek van koningin Wilhelmina. Dankzij dergelijke kijkjes komen vrouwenlevens pas echt tot leven. Over de eerste feministische golf is uiteraard al het nodige onderzocht, maar dankzij de concentratie op één onderwerp, dat van de vrouwenarbeid en de manier waarop die op de tentoonstelling van 1898 aan de orde is gesteld, is duidelijk geworden dat die emancipatiebeweging veel verder ging dan Aletta Jacobs of Henriette Roland Holst. De eerste heeft zich er niet of nauwelijks mee ingelaten, de tweede was er op tegen. Aangrijpend is het verhaal over de zaal van het Maatschappelijk Werk dat het publiek ‘bleek van aandoening’ verliet vanwege alle misstanden. Die zaal maakte de noodzaak van scholing en opleiding schrijnend duidelijk. Minstens even belangrijker is dat de verhoudingen tussen de verschillende maatschappelijke klassen door de tentoonstelling weliswaar niet ter discussie werd gesteld, maar door het getoonde toch zijn gaan verschuiven. Ook de kwestie of een boodschap beter overkomt als je dingen kunt laten zien (demonstreren), is een interessante die nog weinig van zijn actualiteit heeft ingeboet. Heeft beeld meer invloed dan woorden of tekst?
Maria Grever en Berteke Waaldijk: Feministische Openbaarheid. De Nationale Tentoonsteling van Vrouwenarbied in 1989. Amsterdam, Stichting Beheer IISG/IIAV, 1998, 352 blz, fl. 39,- |
|