Biekorf. Jaargang 103
(2003)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 95]
| |
Vrijlaten van het ambacht van SnellegemVele inwoners van het Brugse Vrije waren vrylaet van den ambachte van Snelleghem ofwel lieten ze zich als vrijlaat in het ambacht van Snellegem inschrijven zonder er te verblijven. Er waren zeker veel meer vrijlaten van Snellegem dan er normaal in die kleine gemeente en in dit landelijk ambacht hadden moeten zijn. Waarom waren er zovele inwoners uit het Vrije, die niets met Snellegem te maken hadden, erop uit om de civiliteit van dit ambacht aan te nemen? L.V.A. | |
Cobbaerts (of Colpaerts) veugelVan iemand die zwaar ziek geweest is, wordt er in centraal West-Vlaanderen (en wie weet waar nog?) steevast nog gezegd: ‘Hij gaat er weer door komen lijk Cobbaerts (of Colpaerts) veugel’, meestal zelfs met toevoeging ‘en hij lagpertank al drie (of meer) dagen op de messink’. Wie weet er wat meer over het ontstaan van deze zegswijze en eventueel ook over de identiteit van de eigenaar ervan? W. Beele | |
Protestantisme in het I9de-eeuwse West-VlaanderenIn Biekorf 2002 gaf K. Rotsaert een merkwaardige bijdrage over de opkomst van het protestantisme in onze provincie, speciaal in Brugge, Oostende, Roeselare en Kortrijk, gesteund door de liberalen uit die tijd. Wat gebeurde er eventueel in de andere steden, Nieuwpoort, Veurne, Ieper, Poperinge, Tielt, Torhout, Menen, Wervik, Diksmuide... Werden er daar eveneens pogingen ondernomen van liberale zijde om via het protestantisme politiek vooruitgang te boeken? En wat is er te zeggen van de kleine protestantse enclave in Wijnendale bij Torhout? Bestaan er daar meer gegevens over? A.B. | |
Visserhuisje te Rozendael (Fr.)La maison du pêcheur was in Rozendael nabij Duinkerke ooit een toeristische attractie. Het stond opgesteld dans le quartier de la visschery. Is er daar nog iets bewaard van gebleven en zijn er buiten de Vlaamse vissershuisjes aan onze kust, nog zulke oude Vlaamse folkloristische attracties bekend? A.B. | |
[pagina 96]
| |
Museum van beeldhouwwerken in sneeuwBij overvloedige en langdurige sneeuwval was het eertijds de gewoonte dat sneeuwen beeldhouwwerken geboetseerd werden. Bij dooiweder bleef er van die kunstwerken niets meer over. In 1772 heeft men in Antwerpen deze sneeuwbeelden getekend en de afbeeldingen in een ‘museum’ ondergebracht. Werden de sneeuwbeelden, die in onze streken aangemaakt werden bij sneeuwval, ooit getekend en zijn die tekeningen nog ergens bewaard? J.D.L. | |
Hugenoten bij de Franse invasielegersToen Lodewijk XIV in de tweede helft van de 17de eeuw gaandeweg hele gebieden van de katholieke Zuidelijke Nederlanden innam, was dit voor een stuk nog voor de herroeping van het Edict van Nantes, dat Hugenoten het land uitjoeg. Het lijkt dus aannemelijk dat zijn legers toen een aantal hervormden telde. Heeft dit in de veroverde gebieden geleid tot problemen omwille van het geloof? Bestaan er getuigenissen dat deze problematiek een rol speelde bij de tijdelijke of permanente inpalming van Vlaams gebied bij Frankrijk? J. Jore | |
Cricke micken-bedelingIn de Computus van de Grote Ontvangst van de Veurnse Sint- Walburgakerk, die Guillelmus dela Coronne in 1557 opstelde, wordt bij de uitgaven een post van 12 £ vermeld pro albis panibus vulgo dictis cricke micken (voor witte broden, die ‘erieke micken’ genoemd worden), bedeeld bij een jaargetijde. Wat voor broodjes zijn dit? J. Van Acker | |
Einde van de verbanningenIn oude tijden werd er soms door de rechters als bijkomende straf een verbanning uitgesproken tegen misdadigers. Voor eeuwig uit het graafschap Vlaanderen, voor vijftig jaar uit hun stad, enz. Deze bannen werden vaak herroepen, zodat de delinkwent er van af geraakte met een lichtere en kortere afwezigheid. Wanneer juist zijn deze verbanningen geëindigd? Bestaan er wetten of zijn er reglementen bekend die verbanningen afschaften of milderden? A.B. | |
Spraakkunst van J.F. De BalEne J.F. De Bal schreef in de eerste helft van de 19de eeuw een spraakkunst ‘in de zuivere spelling van Olinger’. Het boek was populair en kende vele herdrukken. Het werd o.m. gebruikt in het Brugse college. Kan iemand mij nadere inlichtingen geven over de auteur J.F. De Bal? V.A.D.B. |
|