Een ‘beiaard van glazen’
1763
Pieter Le Blan (Zinnik 1711 - Gent 1765) was zeer jong (18) beiaardier van zijn Henegouwse geboortestad geworden. Hij werkte tegelijk als constructeur van beiaarden en als horlogemaker o.m. in Edingen.
In 1743 kwam Le Blan over naar Vlaanderen en vestigde zich te Veurne als ‘beyaertspeelder en meester horlogemaker’.
Vanuit Veurne stelde hij op 5 februari 1745 zijn kandidatuur voor het ‘beyaertschap’ van Gent. Zijn brief (een voorbeeld a contrario van Franse orthographie ) is bewaard gebleven. Hij werd benoemd en bleef, als poorter van Gent, stadsbeiaardier tot aan zijn dood.
Le Blan moet een vernuftig en veelzijdig technieker en muzikant geweest zijn. Hij liet een Clavecimbelboek (Livre de Clavecin) na, gegraveerd te Gent, een zeldzaam werk dat getuigt van zijn talent.
Op 17 april 1763 geeft Le Blan, in de toneelzaal van Sint-Sebastiaan op de Kouter, een groot Concert met begeleiding van een nieuw instrument waaraan hij lang gewerkt had. In de invitatie beschrijft hij het zelf als volgt:
‘een konstigen Beyaert van Glazen met grote en kleine klokskens en verscheyde Registers by een vergaderd die van malkanderen konnen gescheyden worden, op welken Beyaerd men alle stukken van Musique kan spelen...’. Dit kunstig instrument heeft hij ‘volmaeckt tot genoegen van de voornaemste liefhebbers’. Die uitvinding zal ‘voor de eerste reyze te zien zyn en gehoort worden... in het (aangekondigde) groot Concert van Stemmen en Instrumenten, geaccompagneerd met de gemelden konstigen Beyaert, op den welken hy zal spelen verscheyde Concertos, en Solos’.
Met welke glasblazerij heeft Leblan samengewerkt? De fabriek van Colnet was in 1741 uit Gent naar Brugge overgebracht. (Biekorf 1957, p. 130-131). Of heeft de glasbeiaardier naar zijn Henegouwse geboortestreek uitgekeken?
C.B.
- P. Bergmans, in Messager SH., 1884, p. 426-427. - F. De Potter, Petit Cartulaire de Gand, Gent, 1885, p. 295-297.