Biekorf. Jaargang 71
(1970)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 46]
| |
Valenschwerc
| |
[pagina 47]
| |
kende de Moorse kunst en kultuur een hoge bloei. Zeer befaamd was reeds in de 14e eeuw het geglazuurd aardewerk de cerámicas, die naar het land van herkomst valencianas werden genoemd. Belangrijk in de produktie was niet zozeer de stad Valencia, dan wel het stadje Paterna (8 km van Valencia), waar reeds vóór 1400 een typische groene faience werd vervaardigd, de zogenaamde italovalenciana (naar haar exportbestemming Italië). De Spaans-Moorse majolica van Málaga, Manisès, Villalonga en het genoemde Paterna vond een grote afzet niet alleen in Italië, de Krim en Kaïro doch ook naar het Noorden: Frankrijk, Vlaanderen, Friesland, Engeland. Dezelfde kunst had zich ook op de vóór Valencia liggende Balearen ontwikkeld waar Mallorca (oudtijds Majorica, Majolica), het grootste van de eilanden, via zijn intensieve export naar Italië de benaming majolica over heel het Westen zou verspreidenGa naar voetnoot(2). Onze alleenstaande term valenschwerc wordt duidelijk toegelicht door de overeenstemmende term ouvraige de Valence, terre de Valence uit gelijktijdige Franse bronnen. Hier volgen enkele voorbeeldenGa naar voetnoot(3). De beroemde zakenman Jacques Coeur bezat in zijn herenhuis te Bourges in 1453: ‘cinq platz et cinq pots de terre, ouvraige de Valence. Deux pots de terre, ouvraige de Valence, à mectre marjolene’. Deze bepaling ‘om marjolein in te doen’ wijst op een type specerij- en artsenijpotten die bij de Engelse verzamelaars bekend staan als ‘Hispano-moresque pharmacy jars’Ga naar voetnoot(4). In dit jaar 1453 had de schatrijke bankier van Bourges zijn huis verder gestoffeerd (zo zegt het dokument) met ‘certaine quantité de platz et potz de l'ouvraige de Valence’. In de bagage van hertog Karel de Stoute bevond zich in 1467 een kistje met ‘une petite escuelle de Valence’ samen met enkele glazen flesjes. Koning René van Anjou, die vooral als graaf van Provence in het Zuiden geleefd heeft, bezat volgens zijn inventaris van | |
[pagina 48]
| |
1471 heel wat mooi versierd ‘Valenschwerc’. De lijst bevat de volgende stukken: ‘Ung grant plat de terre de Valence ou a ou fons ung eigle (ver sierd met een arend); Door die lijst van voorwerpen in ‘ouvraige de Valence’ uit 1453-1471 wordt onze middelnederlandse term valenschwerc uit de Ordonnantie van 1441 zeer duidelijk. Wanneer we echter, in 1471, voor het eerst moorse faience ontmoeten in een inventaris van huisraad te Brugge, heet dat nieuwe (ingevoerde) aardewerk daar galeyers platteel. Dat ook geglazuurde vloertegels uit de ‘hispano-moreske’ provincies van Spanje in onze gewesten waren bekend blijkt uit een van de beroemdste werken van Jan van Eyck. Door A. Janssens de Bisthoven werd, bij de studie van de ‘Madonna met kanunnik van der Paele’ (voltooid in 1436; Groeningemuseum Brugge) de aandacht gevestigd op de bevloering van het interieur. De vloertegels vertonen siermotieven die men ook aantreft in de Eyckiaanse ‘Triomf van de H. Kerk’ (Madrid, Prado)Ga naar voetnoot(6). De archeoloog Prof. Gonzalez Marti heeft de tegels op die twee Vlaamse schilderijen nauwkeurig onderzocht, hij ziet er de karakteristieke modellen uit Valencia inGa naar voetnoot(7). In het twee tafereeltjes bevattende rechterluik van de retabel van St. Niklaas (middenpaneel in Groeningemuseum, nr. 676) - een werk van ca. 1500 dat aan de Meester van de Lucialegende wordt toegeschreven - staat telkens op de linkerzijde een (gedeeltelijk zichtbaar) dressoir waarop twee stukken faience voorkomen: een blauwe pot en een ronde goudgele schotel. De kunstkenner en archeoloog Ainaud de Lasarte had reeds in 1957 de aandacht getrokken op dit aardewerk dat een typisch voorbeeld is van Valenschwerc uit de ateliers van Manisès bij Valencia. De belangrijke tentoonstelling van Anonieme Vlaamse Meesters (Brugge, Groeningemuseum, 1969) heeft de unieke kans geboden de zijluiken uit Geneve en Madrid tijdelijk met het middenpaneel van Brugge te ver- | |
[pagina 49]
| |
Schotel in hispano-moreske faience (ca. 1490) (Museum Potterie Brugge)
| |
[pagina 50]
| |
enigen tot een volkomen drieluik, en aldus de twee tafereeltjes met het Valenschwerc bij elkaar te laten zienGa naar voetnoot(8).
Ontmoeting met echt (en zeldzaam!) Valenschwerc wordt verzekerd door twee van onze oude hospitalen. Het Hospitaal van de Potterie te Brugge bezit een hispanomoreske schotel (diam. 47 cm) van einde 15e eeuw, bovenkant goud en blauw op zachtgele achtergrond, onderkant klauwende leeuwGa naar voetnoot(9). Het Gasthuis te Damme bezit eveneens een schotel in moors aardewerk (diam. 43 cm)Ga naar voetnoot(10). Deze twee museumstukken Valenschwerc behoren tot de voorgeschiedenis van de faience in Oud-Vlaanderen. Ze zijn ingevoerd goed uit Spanje, een produkt van de spaans-moorse majolicakunst. De invoer uit de mediterrane havens van Spanje werd verzekerd door de galeien van Venetië die jaarlijks in de haven van Sluis kwamen aanleggen. Brugge heeft in de periode 1450-1500 zeker moreske faience - schotels en potkins - uit Spanje ingevoerd. Plateelbakkers uit Spanje heeft de stad niet aangetrokken, de ekonomische stagnatie werd alsdan ook reeds in de kunstambachten merkbaar. De eerste bekende ‘geleyerspotbacker’ in de Lage Landen is omstreeks 1510 overgekomen niet uit Spanje doch uit Italië, uit de streek van Urbino, waar majolica naar Spaans model werd gemaaktGa naar voetnoot(11). En die man - met name Guido di Savino, alias Guido Andries - is zich komen vestigen niet in het stagnerende Brugge doch in de bloeiende havenstad Antwerpen. De Antwerpse plateelbakkerij van de 16e eeuw is dan ook slechts onrechtstreeks verbonden met de hispano-moreske majolica. Waar is echter de naam galeyers, gleiers ontstaan, in het Brabantse Antwerpen of in het Vlaamse Brugge? En heeft die benaming iets te maken met de galeien die de Spaanse koopwaren naar de Brugse zeehaven Sluis aanvoerden?... Onze mededeling over Valenschwerc is hier in feite een inleiding tot een lexikografische behandeling van de middelned. term galeiers, gleiers en samenstellingen. A. Viaene |
|