Doopnamen te Woumen
In de tweede helft van de 17e eeuw
Volgens een kerkregister, bewaard in de pastorij te Woumen, werden er in de periode 1658-1694 in de parochiekerk van St. Andries te Woumen 1834 kinderen gedoopt: 1009 jongens en 825 meisjes.
Onder de jongensnamen die in die 36 jaar meer dan tienmaal voorkomen in het doopregister, staat de naam Petrus vooraan (167), gevolgd door Jakob (139), Jan (103), Frans (58), Jan Baptist (53), Judocus (27), Michaël (22), Karel (17), Jozef (17) en Andreas (15).
Onder de meisjesnamen staat de naam Maria ver aan de spits. 141 kinderen werden onder die naam gedoopt. 23 maal wordt bovendien de naam Maria-Catharina gebruikt. Na Maria volgen: Petronilla (met een verrassend hoog getal: 112), Joanna (86), Anna-Maria (60), Catharina (55), Veronica (38, alle na 1668), Jacoba (36), Francisca (22), Brigitta (21), Anna (17), Judoca (13), Isabella (13), Godelieve (11).
De meeste van bovenstaande doopnamen waren in vroegere tijden onder het volk zeer verspreid. Veronica mag hierop een uitzondering heten. Het veelvuldig gebruik van die naam te Woumen blijft een raadsel.
Jozef komt eerst als doopnaam voor na 1670. Alleen reeds in 1693 en 1694 wordt deze naam zevenmaal gebruikt. Heeft Jozef hier, zoals op andere plaatsen, wellicht langzamerhand Judocus verdrongen? In elk geval, na 1670 komt de naam Judocus minder voor dan in vroegere jaren.
Anna, Anna-Maria en Maria-Anna zijn namen die vroeger een ruime verspreiding kenden. Heeft de devotie tot de H. Anna die van oudsher te Woumen heeft bestaan, wellicht de naamgeving aldaar beïnvloed? Volgens de oudste kerkrekeningen van 1571 en volgende jaren werd elke woensdag in de kerk van Woumen een mis gezongen ter ere van de H. Anna. Mogelijk ligt een oude stichting aan de oorsprong van deze St.-Annamissen, die in de kerkrekeningen van de 17e en 18e eeuw elk jaar trouw vermeld worden, al kan niet worden uitgemaakt of ze nog wekelijks werden opgedragen.
Het veelvuldig voorkomen van de naam Catharina in het oude doopregister van Woumen kan verklaard worden door de populariteit van de heilige in vroegere tijden. Heeft een vrome verering van deze heilige in de kerk van Woumen het geven van deze doopnaam bevorderd? In de oudste kerkrekeningen o.a. in 1573, wordt het ‘rapport van de H. Catharina’ vermeld. In de kerk die, na de verwoesting ‘geduerende de voorleden troubelen’ werd hersteld tussen 1602 en 1615, wer-