Ootje Verdolen (Knokke, Dudzele), naam van het kinderspelletje, door De Cock-Teirlinck onder de naam van ‘Oken-rijen’ (Kinderspel en Kinderlust, deel VII, blz. 205) beschreven.
Ootje spelen in 't marbelspel. Als volgt hebben wij het in onze kinderjaren te Knokke gespeeld.
Op de grond wordt er een ootje (rondetje) getekend waarin elke speler een inzet van enige marbels legt. Op enigen afstand wordt de schreve getrokken. Het spel begint met te euren (huren?): elke speler stekt van at de schreve naar het ootje. Wie dichtst ligt is de eerste in het spel, enz. de volgorde der spelers volgens de afstand van het ootje. Nu stekken de spelers in volgorde van af de schreve naar het ootje. Een speler die een marbel uit het ootje stekt, mag hem op zak steken en van af de plaats waar zijn stekker (= speelmarbel) komt te liggen mag hij voortspelen tot hij zijn kost heeft uitgestekt, d.w.z. zijn volledige inzet. Meer mag hij niet uitstekken.
Wanneer alle spelers hun toer hebben gehad, herbeginnen zij in volgorde. Maar nu mogen zij ineens zoveel marbels uitstekken als zij kunnen.
Een speler die mist moet wachten tot de volgende ronde. Hij moet zijn stekker ter plaatse laten liggen. Een speler wiens stekker in het ootje blijft liggen moet al zijn buit in het ootje leggen en op de schreve herbeginnen. Een speler wiens speelmarbel geraakt wordt is dood, d.w.z. dat hij al zijn buit in het ootje moet terugleggen en moet uitscheiden.
Is winner van het spel, wie laatst overblijft, wie dus al zijn medespelers heeft kunnen doodschieten en aldus de ganse inzet wint.
Een speler wiens stekker een eind over de schreve rolt, mag op deze schreve herbeginnen. Dit heet van overst begunnen (= beginnen).
Nog andere termen als pluizeren, strekkeren, rechteren, werels worden in het ootjespel gebruikt. Zij hebben volgende betekenis:
Wanneer de stekker tegen de muur blijft liggen, mag de speler al of niet pluizeren, d.w.z. zijn hand van de muur verwijderen. Men komt overeen ‘pluuzers of geen pluuzers’. Waarom dit zo genoemd wordt, kan ik niet zeggen. De kinders weten het zelf niet.
Wanneer de stekker te dicht bij het ootje ligt om een andere speler te kunnen doodschieten, dan mag men al of niet rechteren, d.w.z. zich een of meer palmen van de plaats verwij-