Geen enkele grote David van over de grenzen is naar Brugge mogen komen. De Belgische museums hielden niets terug, maar met den besten wil kunnen zij, evenmin als de dienstvaardige Nederlandse, een stuk aanbrengen dat een van de drie grote David's van ons Stedelijk Museum evenaart.
Van de historische kern van David's werken verscheen geen enkel stuk: zowel Rouaan (de Virgo inter Virgines door den Meester zelf aan het Sionklooster te Brugge geschonken) als Londen (het Mystiek Huwelijk en Kanunnik de Salviatis van de National Gallery) bleven hier achterwege.
Van de beste werken die door stijlvergelijking op den naam van Gerard David gebracht zijn, was een enkel aanwezig: de gave Madonna met den Paplepel (vroeger 1Traumann-, nu Pannwitzcollectie, Heemstede) kwam de verdienstelijke Brusselse repliek in de schaduw stellen. De Louvre bleef zijn Bruiloft van Cana schuldig. Geen spoor van de merkwaardige David's uit Amerika, met name New York (Metropolitan Museum) en Washington.
Twijfelaars en halfbroeders, pretendenten uit paracommerciele verzamelingen en uit den kunsthandel konden het schreeuwende tekort niet vergoeden. Wat zou een Critisch Catalogus van een Hulin Redivivus overhouden van het halfdozijn aangenomen Pieta's?
Zou Brugge nu wel opeens machteloos geworden zijn om enig voornaam en onmisbaar stuk uit het buitenland over te krijgen? Waarlijk een averechts loon voor de bijna overdreven bereidwiiligheid waarroede de beste van Eyck - de Madonna van der Paele zelf - nog verleden jaar aan Parijs uitgeleend werd. Of staan we voor een ommekeer in het rijk der artistieke uitwisselingen? een lusteloosheid wellicht, ook bij de bezitters, verzadigd van certificaten van attributie?
Brugge, help u zelf! dat weze het besluit. Houd voortaan aw eigen schaapjes binnen. Ga een volgende maal niet meer aankloppen aan buurmans deur. Gij bezit intra muros echt kunstwerk genoeg, van David tot Garemijn, om een aantrekkelijke en vruchtbare tentoonstelling in te richten. Dat zou dan lang moeten voorbereid worden met het oog vooral op de broodnodige herstelling van talrijke waardevolle stukken uit het Brugse patrimonium. Met een wakker oog op de uitvoering van de herstelling. Want een stage waarschuwing is daar nu Isenbrant's Onze Lieve Vrouw van de Zeven Weeen (uit de O.L. Vrouwkerk), die het werk van Meester David in deze tentoonstelling is komen aanvullen: dit heerlijk werk bestaat