Biekorf. Jaargang 42
(1936)– [tijdschrift] Biekorf– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 97]
| |||||||||||||||
Vereering in Vlaanderen.IN het lief, middeleeuwsch kerkje van O.L. Vrouw ter Potterie te Brugge, het geliefkoosd Mariaheiligdom der Bruggelingen, bemerkt men rechts van het koor, boven een altaar, een schilderij met afbeelding van een abtGa naar voetnoot(1). Dit is St Brandaan, de Iersche abt van Clonfert, de beroemde zeevaarder (484-577). In 1870 ontdekte Guido Gezelle ‘eene oude rare prente’ van dezen heilige, dagteekenende van 1648. Daarop was St Brandaan afgebeeld met mijter en kap, met staf en brandhaak, en hij droeg in de linkerhand een brandende kerk. Onderaan las men het opschrift:
O heylighen Brandanus Vrindt Godts verheven
bidt voor alle bedruckte mannen ende vrauwen
die in noodt des brandts u devotich aencleven
en met een vast gheloove in Godt betrouwen.
16. Is inde Poorterye. 48. f. Schelhauere f.
Gezelle vroeg zijn lezers in Rond den Heerd hem hierover uitleg te willen gevenGa naar voetnoot(2). In 't kerkje der Potterie bestond er sedert 1359 een gilde ter eere van St BrandaanGa naar voetnoot(3). Dit kerkje was gelegen langs de Reie waar- | |||||||||||||||
[pagina 98]
| |||||||||||||||
langs de zeeschepen, waaronder vele uit Ierland, binnenvoeren. Ierland immers onderhield destijds drukke handelsbetrekkingen met Vlaanderen; te Brugge stond het opgeschreven onder de 17 voornaamste handelsnaties en het bezat er sedert 1383 een eigen consulaatGa naar voetnoot(1). De Iersche zeelieden nu koesterden een buitengewone godsvrucht tot hun heiligen landgenoot St Brandaan, den grooten zeevaarder, en overal maakten ze hem bekend. Volksetymologisch riepen onze Vlaamsche menschen hem uit tot beschermer tegen brandgevaar, zoowel tegen het vuur dat 's menschen lichaam verderft, zegt Pater Taisne, als tegen het vuur dat de huizen verslindt. Boven zijn altaar in de Potteriekerk ziet men op de | |||||||||||||||
[pagina 99]
| |||||||||||||||
schilderij een jongeling vóór hem neergeknield. Dit is ridd er Mac Lenin, dien St Brandaan voor Christus won op zijn reis door de Connaught-gouw, en die later onder den naam van Colman, verscheidene kloosters stichtte en bisschop werd van CloyneGa naar voetnoot(1). Ook in de St Gilliskerk, in het zuid-zijkoor, stond in de XIVe eeuw een altaar opgericht ter eere van St Brandaan en St Gandolf, en in de kerk van St Baselis een altaar van O.L. Vrouw en St Brandaan (van de gilde der kaarsengieters - 1573). In de abdij van St Trudo, ter stede, werd St Brandaan bijzonder vereerd. Ter Potterie bewaart men tevens een kostelijk reliekhouder van hem, een horizontale zilveren monstrans, versierd met zijn beeld, dagteekenend uit 't einde der XIVe eeuw. Ook de St Servaaskerk te Maastricht bezit een relikwie van St Brandaan. Te Oostende heet de kaai tegenover de Kapelstraat: de St Brandaankaai. Dat hij bijzonder vereerd werd langs onze zeekust, bewijst het feit dat de stad Veurne in 1504 een plechtige dankmis liet opdragen te zijner eere, omdat zij van een geweldigen brand was bevrijd geweest. | |||||||||||||||
De zevenjarige zeereis.St Brandaan, wiens naam beduidt: flink, of schitterende dropGa naar voetnoot(2), werd geboren te Fenit, bij 't zeestadje Tralee, in 't koningdom Kerry (Z.W. Ierland) (484). Hij stichtte naderhand eer kloostergemeente op Slieve-Diadcha (Brandon-berg), die den Atlantischen Oceaan beheerscht. Daar vatte hij de gedachte op het legendarisch land te gaan ontdekken dat ver in den Oceaan verscholen lag en de zielen van de inwoners voor Christus te winnen. De Ieren immers, in dit uiterst westelijk gedeelte van Europa, geloofden sedert onheugelijke tijden in een wonderland, dat verre in den Oceaan gelegen was. Zij noemden het Hy Breasil: land der zaligen, - | |||||||||||||||
[pagina 100]
| |||||||||||||||
Tir na og: land der eeuwige jeugd. Plato vermoedde dat het Atlanta was = land waar goden en menschen samen woondenGa naar voetnoot(1). Nog in de eerste tijden van het christendom dacht men in Ierland dat het paradijs aan den overkant van de zee gelegen was; zelfs Christoforus Colombus was die meening toegedaan. Toen St Brandaan aan zijn kloosterlingen zijn voornemen kenbaar maakte dit onbekend land te gaan ontdekken, vroegen allen hem te mogen vergezellen. Volgens sommigen koos hij er 14 uit, volgens anderen 60, 80, ja tot 150!Ga naar voetnoot(2) Zijn zeereis duurde zeven jaar en werd naderhand in alle talen bezongen. Zij werd de christelijke Odyssee van de middeleeuwenGa naar voetnoot(3). Ozanam vermoedt dat de reis van St Brandaan mede behoort tot de bronne van Dante's Divina CommediaGa naar voetnoot(4); Van Maerlant spreekt er van in zijn Spieghel Historiael. Op oude Italiaansche landkaarten staat dit geheimzinnig land afgeteekend onder den naam van Groot Ierland, | |||||||||||||||
[pagina *2]
| |||||||||||||||
Uitleg der plaat.
| |||||||||||||||
[pagina *3]
| |||||||||||||||
1
2
3
7
4
5
6
K.L. 1936. | |||||||||||||||
[pagina 101]
| |||||||||||||||
tegenover Europa en Afrika; het strekt zich uit van Zuid-Ierland tot Guiana. Ook in het museum te Constantinopel bewaart men dergelijke kaarten. Een Arabisch aardrijkskundige, Abdullah Mohammed Edrisi, geboren te Ceuta (1099) en die te Cordova studeerde, schreef op aanvraag van Rogier II, koning van Sicilië (1130-1154) een boek over de vroegste reizen naar dit onbekend land, dat hij Groot Ierland noemde. Paolo Toscanelli, van Florence, maakte voor Christoforus Colombus eene landkaart op voor zijn eerste reis in 1492. Daarop ziet men het ingebeeld land derlersche traditie afgeteekendGa naar voetnoot(1). In het verdrag van Evora, gesloten tusschen Portugal en Spanje, werd het geheimzinnig ‘Eiland van Brandaan’ aan Spanje toegekendGa naar voetnoot(2). Talrijke tochten werden ondernomen om het te gaan ontdekken. Nog in 1721 vertok Don Gaspar Dominguez met dit doel uit Teneriffe (Canarische eilanden), met twee paters aan boord. Gelijk St Paulinus van St Nicetas schreef: ‘met 't kruis op den scheepssteven, tartte hij wind en golven’, zoo doorkruiste St Brandaan gedurende zeven jaar den Atlantischen oceaanGa naar voetnoot(3). Talrijke schrijvers hebben naderhand zijn reisverhaal met alle slag van fantastische en legendarische gebeurtenissen doorweefd, iets waartoe de weelderige Iersche verbeeldingskracht zich bijzonder leendeGa naar voetnoot(4). Edoch, zegt Guido Gezelle, kan aan den | |||||||||||||||
[pagina 102]
| |||||||||||||||
grond der legenden de waarheid nog wel verborgen liggen. Heeft St Brandaan op zijn langdurigen zwerftocht Amerika ontdekt? Hij spreekt immers van een land vol prachtige bloemen, heerlijke vruchten, vogelen met schitterende kleuren. Dit doet zeker denken aan een tropenland? En dan een zee, waar hij eiland na eiland ontdekte: West-Indië?... En verder een land zonder einde, en een heel breede stroom, dien hij niet kon oversteken? Sommige schrijvers denken dat dit de Ohio was, anderen, de Mississippi. | |||||||||||||||
Amerikaansche en Skandinaafsche geleerden aan 't woord.Als men op de wereldkaart den loop van den tropischen Golfstroom nagaat, dan ziet men hoe hij op zijn terugtocht, van Zuid-Ierland naar de Canarische eilanden, en verder naar West-lndië drijft. Wellicht heeft de ‘curragh’ van St Brandaan die richting gevolgd, en volgden hem naderhand vele zijner landgenooten. Verscheidene Amerikaansche en Skandinaafsche geleerden bekennen immers, dat er Iersche volksplantingen in Amerika bestonden lang vóór de komst van Christoforus Colombus. Sir Alexander Mackenzie, in zijn ‘Artic Voyages’ vermeldt dat er bij de Shawanoe IndianenGa naar voetnoot(1) een overlevering bestond dat hun voorouders weleer een overgroot meer overstaken, vol eilanden. Volgens den heer H.R. Schoolcraft beweerden diezelfde Indianen dat Florida vroeger door blanken was bewoond, die ijzeren werktuigen gebruiktenGa naar voetnoot(2). De heer Howe Bancroft twijfelt er niet aan dat, onder de eerste kolonisten van Amerika, er Ieren warenGa naar voetnoot(3). Tusschen de taal der Indianen van Darien en die der Ieren bestaat er een | |||||||||||||||
[pagina 103]
| |||||||||||||||
groote gelijkvormigheid, verzekert de philoloog Lionel Wafer. Op 't einde der regeering van St Olaf, schrijft de heer Grimr Thorkelin, werd het schip van een IJslander, Gudleif bij name, van de westkust van Ierland door den storm meegevoerd verre in den oceaan, in zuidwestelijke richting. Hij en zijn mannen bereikten eindelijk een land en ontmoetten er menschen wier spraak ‘veel overeenkomst had met het Iersch’Ga naar voetnoot(1). Alexander von Humboldt, in zijn Kosmos verklaart dat de inwoners van Skandinavië het land ten zuiden van VinlandGa naar voetnoot(2): Hvitrama maland - land der Blanken, of Groot Ierland noemden. Dr von Tschudi, schrijver der ‘Peruvian Antiquities’ bevestigt dat, volgens een door hem gevonden oorkonde, de kuststreek van Chesapeake Bay tot Carolina en Florida vroeger door Ieren was bevolkt. - Noord- en Zuid-Carolina, Georgia en Florida, zegt de heer C. Rafn, werden eertijds Groot-Ierland genoemd; volgens oude oorkonden zetten christen Ieren zich neder in Florida vóór het jaar 1000Ga naar voetnoot(3). Vanwaar ten andere komt die naam ‘Groot Ierland’, vraagt de heer Ludlow Beamish zich af, tenzij dat die streek vroeger door Ieren was bevolkt. Zij hebben inderdaad volksplantingen gedaan in het zuiden der Vereenigde Staten; overtuigende bewijzen werden daarvan gevonden. Geen wonder dat de Skandinaviërs dit gedeelte van Amerika noemden: Irland it mikla (Groot-Ierland)Ga naar voetnoot(4). Ook de Fransche geleerde Gaffarel is die meening toegedaanGa naar voetnoot(5). St Brandaan kwam behouden terug van zijn langdurige zeereis. Natuurlijk maakte zijn verhaal een gewel- | |||||||||||||||
[pagina 104]
| |||||||||||||||
digen indruk op de zeevaartlustige bevolking van zijn geboortestreek Kerry en van de kusten van IerlandGa naar voetnoot(1). Hoevelen zullen zich aangespoord gevoeld hebben om eveneens dit wonderland te gaan opzoeken en er zich te vestigen! Dit zal de oorsprong geweest zijn dier eerste lersche koloniën in Noord-Amerika. De heilige stichtte naderhand nog vele kloosters, o.a. te Ardfert en te Clonfert. Voor zijn zuster St Briga, richtte hij een klooster op te Annaghdune, bij Galway. Hij predikte in Engeland, Schotland, Walis, de Orkney Eilanden en Bretagne, waar hij een klooster stichtte te Alectum en St Malo, zijn leerling, overste werdGa naar voetnoot(2). Zijn klooster te Clonfert werd een bakermat van heiligen en geleerden; 3000 monniken noemden hem hun vader. Ook wordt hij onder de 12 groote kloosterstichters van Ierland gerekend. Hij stierf den 16 Mei 577 en werd volgens zijn verlangen in zijn klooster te Clonfert begravenGa naar voetnoot(3). A. O'Flanders, o.s.n. |
|