Biekorf. Jaargang 37
(1931)– [tijdschrift] Biekorf– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermdAppelwijding op Sint ChristoffelsdagTE Kortrijk bestond in vroegere eeuwen 't gebruik appels te wijden en uit de deelen aan de priesters, kerkbedienden en andere lieden, op 25 Juli, feestdag van Sint Jacob (den Meerderen) en Sint Christoffel (Christophorus). In 1381 is de appelwijding vermeld in de rekening der Kortrijksche Kapittelkerk: ‘Item pro pomis in die beati ChristophoriGa naar voetnoot(2).’ In 't begin der 16e eeuw vinden we 't gebruik nog in voege in de Kortrijksche parochiekerk ‘Van 1600 appelen ghewyt ende ghedeelt up Sente Jacobs ende sente Christoffels dach, te 3 s. per thondert, comt 48 s. Van 1200 appelen ghewyt den priesters ende den heden ghedeelt up Sente Jacobs ende Sente Christoffels dach...Ga naar voetnoot(3)’ Misschien bestond die gewoonte ook elders hier in 't land, maar ik vond ze nog nievers vermeld. In andere landen was dit gebruik wel bekend. Een oud wijdingsgebed ‘Benedictio pomorum in die S. Jacobi’ is bewaard in het middeleeuwsche Handboek der kerk van Sarum (Salisbury) in Engeland. In dit | |
[pagina 189]
| |
gebed wordt de zegen over da appelen afgesmeekt door de gezamenlijke voorspraak van Sint Jacob en Sint ChristoffelGa naar voetnoot(1). Ook in Frankrijk (bisdom Reims) en Duitschland (Regensburg in Beieren) werden op 25 Juli appelen gewijdGa naar voetnoot(2). Wie van de twee heiligen was de bizondere patroon van de appelen? Dat blijft nog eene vraag. Sommige lezingen van het wijdingsgebed in Engeland vermelden alleen Sint JacobGa naar voetnoot(3). Daarentegen was Sint Christoffel te Parijs en te Valenciennes de patroon van de fruitverkoopersGa naar voetnoot(4). Er schijnt geen verband te bestaan tusschen appels en een gebeurtenis uit het leven en de legende van een der beide heiligen. Doch omtrent 25 Juli begint de oogsttijd; daarmee klopt de spreuke: Met Sint Jacobs of Sint Ann' [26 Juli]
is het koorn in schuur of in den ban.
Misschien hebben de beide heiligen hun patroonschap over de appelen te danken aan een bloot samentreffen van hun feestdag met die gebeurtenis in het volksleven: het begin van den oogsttijd. E. Neylants |
|