bracht hebben. In Veurne-Ambacht, Oostende, Nieupoort waren die zieltjeskoeken: broodjes, mastellen, kokieljes of cadetjes, en werden op Allerzielen 's morgens door de bakkers verkocht. Te Yper bakte men pannekoeken den avond van Allerheiligen (zie hier voren, bl. 374) maar volgens A. De Cock bl. 140-141 moet dit gebruik aldaar al heel lang vóór 1900 uitgestorven zijn. Doch in 't Gentsche en 't land van Aalst bakte men alleszins pannekoeken, en op Allerzielendag 's morgens werd er onder 't lezen van een Vaderons, een eerste pannekoek in stukken gesneden en onder de huisgenooten rondgedeeld. 't Eigenaardige nu van onzen zieltjeskoeke, 't is dat hij een pannekoeke is met een kruis Volgens A. De Cock, bl. 142, werden er hier en daar in Brabant zielebroodjes gebakken met een kruiske geteekend. Daarop vond G. Gezelle 't woord: kruiskensbrood in zijn Duikalmanak. En 't schijnt wel dat de zielebroodjes de eigenlijke zielekoeken zijn, later hier en daar door pannekoeken vervangen.
Zou 't kruiske van onzen pannekoeke-zieltjeskoeke dan komen van de Brabantsche zielebroodjes? Of is het toch eigen goed, en ergens nog in Vlaanderen bekend?
R.v.K.