Hij correspondeerde niet alleen in het land maar ook veel buiten het land, met Engeland zelf, en hij volgde met gespannen aandacht en diep belang alles wat er in Engeland ommeging. Onder andere was hij zeer wel bekend met de Oxford Movement.
Iedereen weet hoe aan de hoogeschool te Oxford verscheidene van de aanzienlijkste leeraars in de godheid, begonnen te twijfelen aan de stellingen van het protestantisme en op zoek gingen naar de waarheid. Aan het hoofd van de nieuwe beweging ston-Dr. Newman, Pusey, Kebble, Froude, als de voornaamsten. Zij gingen zoo ver dat Dr. Newman zich bekeerde tot het catholicisme en met hem verscheidene groote mannen uit de wetenschap- en letterwereld onder andere Manning en Faber. Pusey bleef onderweg van het anglicanisme naar het catholicisme, hij kon zich niet onderwerpen aan Rome, en zijn invloed deed eene nieuwe fractie ontstaan die eenen gulden middenweg zocht, de via media; dit was de oorsprong van de secte der ritualisten de meest geromaniseerde fractie van de Hooge Kerk van England. Kebble en Froude gingen niet verder dan Pusey en hoewel heilige menschen bleven staan op 't eerste zicht van het licht.
Guido stond in betrekking met verscheidene van die mannen uit de Oxford beweging. Hij kende persoonlijk vier van de vóórmannen ervan: Wiseman, Manning, Faber en Newman en volgde uit de verte het verloop der dingen met groote belangstelling.
Uit zijne engelsche briefwisseling is dit klaar uit te maken: Ik kan, zoo schrijft hem eene zekere Laura Perkins, zelf eene bekeerde protestante, ik kan het belang begrijpen dat gij stelt in het bewaken van de teekenen des tijds zelfs te midden de grafzerken. Ik wensche dat gij in Engeland waart om dit te zien! Het is weinig of in 't geheel niet minder dan een mirakel, te zien hoe spoedig de ware Kerk vooruitgaat in Engeland: maar wat voor mij een raadsel is, dat is dat de puseyte partij blind ge-