Aan de Belgen komt de eereplaats toe
Aloïs Boudry (Antwerpen) met ‘Pastorsmeid, tk 25’ allerbest afgewrocht, sterk aan lijn en kleur. In een oud kamertje zit de bejaarde meid aan 't naaien en 't vermaken van rijk missegewaad.
Eduard de Jans (Antwerpen) schenkt ons oude vlaamsche trant (tk 49, Quinten Matsys ontvangen in de Lucasgilde te Antwerpen, 1520, ter gelegenheid eener kostbare gift die hij deed van twee schilderijen: zijn eigen afbeeldsel en een panneel waarop St Lucas O.L.V. aan 't schilderen is.)
Jufv. L. de Hem. (Yper) ‘Boekenliefhebber, tk 55’ krachtig, ‘armoede, tk 54’ indrukwekkend, ‘Binnen huis, tk 56, (pastel)’ allerbest gelukt voor 't klaartespel van 't lampelicht.
Karel De Schepper (Brugge) ‘tk 57, De Blinde, tk 58 Brugsche Vrouw,’ ziet alles zoowat in 't blauwendig; goest is koop, ik vind dat onnatuurlijk, toch veelbelovend werk en goed bezorgd.
Jooris Desloovere (Brugge) ‘tk 59, Minnewater’ niet al te pluis; in ‘tk 60, Christus’ heb ik vruchteloos schoonheid, goddelijkheid,.... oorbeeld gezocht.
V. Henneman (Brugge), uw ‘Schapen, tk 93’ is indrukwekkend: die avondmist, die roodpurper zinkende zon, die stille kudde, die droomende herder!... Bij 't zien uwer kudde dacht ik onvrijwillig op Milet's herderinne.
Bodewijk Reckelbus (Brugge). - Een zicht uit Brugge in volle zonnelicht (tk 165). Ge hebt fel de roode kleur der panne en tegeldakken onder den dingelenden zonneglans overdreven, doch daarom is 't niet mis geslagen, maar ge doet wel uwe schilderij te doopen: ‘Roode daken’.
Edmond van Hove (Gent) tk 217 Historia-Tempus-Legenda... drie koppen waarvan de tweede, oude man (Tempus) met grijzen baard, het handschrift scheurend waarlijk allerfijnst is en treffend. - De schrijvende vrouw Historia is niet edel genoeg van gelaatstrekken, beter is de jongere lezende maagd, Legenda.
Piet Verhaert (Antwerpen) heeft macht en breedte van lijn en smete. Een uittreksel van De Coster heeft hij in kleuren gesteld: ‘En Uylenspiegel zong... ende geuzen zongen in hunne schuiten: Leve de geuzen! en Nele glimlachend deed den fijfer schetteren en Lamme sloeg den trommel.’
Onder Emmanuel Vierin 's (Kortrijk) schilderijen verkies ik tk 230, ‘Stralende morgen’. Krachtige zonneglans, sterk afgesnedene schaduwen.
Nog blijft het grootste getal schilderijen onaangeduid nevens meesterlijke en reeds bekende afbeeldsels en weinige beeldhouwstukken, al tezamen 250 talmerken.
Een verdienstig werk is 't voor den ‘Brugschen Kunstkring’, na de tentoonstelling der vijftiendeeuwschen, op zijn jubeljaar, zoo wonderwel in die verzameling van hedendaagsche kunst geslaagd te hebben.
Eere aan de inrichters, eere aan de medewerkers en kunstenaars.
J.