zoutboeien of -perken (vlg. de Bo op ‘zout’) ommegetuimeld worden. Achter dat 't schuim opgeschept is, kan 't gebeuren dat er nog flarden of vliezen of vlagen (vgl. De Bo op ‘vla’) op 't geziedsel komen liggen. Met den pletser, een houten latte ten toppenuit gescherpt, zijn die gauw uiteengedreven. Gevalt het ook al eens dat 't zout aan de panne bakt, dapper heeft men den steker ter hand om het af te steken: d.i. zou 'k zeggen een lichte beitel op eenen stok gestoken. Hoe goed men zorgt, toch iederen keer dat de panne gebruikt werd vindt men ze aangeladen. Dit aanlaadsel, 't spek (vgl. De Bo op 't w.) moet dan afgeslegen worden met den spekhamer (vgl. De Bo op 't w.): die spekhamer is een kleene moker met aan beide zijden een panne of pinne en geen kop: lijk een dobbel beitel met eenen stok aan, alverre een stokbeitel van den smid (vgl. Vuylsteke, Ambacht van den smid, bl. 19).
't Zout dat men bekomt met zeere te stoken is blomzout of gewoon zout. 't Zout dat aan den pannekant kleeft is boordezout, kante-, kastezout. Om wille van 't gebruik waartoe dit mingeprezen kantezout dient, heet het nog slachtzout, vischzout; d.i. naarvolgens het gebezigd wordt door slachters of vischrookers.
Wilt men nog groever zout, dan laat men de vieringe traag gaan ('s zondags b.v.); niemand en moet er alsdan bij of omtrent blijven: 't zout 'n zal niet aanbakken, maar 't sluit zijnzelven 't een op 't ander. Daaruit komen kristalen en vierkantjes. Als 't zout er is, dan gaat men op peerden in de panne staan; peerden zijn planken die eenerzijds op den boord der panne, en anderzijds op twee pikkels rusten die in 't ziedende water staan. 't Zout schept men op; en werpt het in zoutmandekens die ook op zoutstaantjes of kleene peerdtjes staan, (vgl. De Bo op ‘staantje’). Vandaar is 't gauw in de boeien.
Over 't algemeene 'n is het niet stikkend in de keete binnen 't werk: maar goê lucht 'n is 't ook niet. Op