wijngaard te plukken. Terwijl eene soort van knecht op eene leêre staat om de bovenste ranken af te snijden, staat vader beneên en neemt de trossen over, om ze aan moeder te geven, die nevens hem staat, en de vruchten in een mandetje legt, wijl een kind, hunkerend, de handen uitsteekt naar moeder.
De kop der kasse geeft den uitleg van de zinnebeeldige voorstelling van den steert. De bovenkant stelt het H. Sacrament voren, aanbeden door twee engels en door eenen vorst en eenen bisschop. Al onder staan de volgende letters:
H.B.D.E.M. - V.T.W.V.D.H.
Wie legt mij dat uit?
De onderkant, langs waar de pijpekasse open gaat, is besneden met het afbeeldsel der H. Drijvuldigheid: De Vader met de drijkroon op het hoofd; aan zijne rechter hand, de Zoon met het kruis, en, tusschen hen, de H. Geest, onder de gedaante eener duive.
De hiel, waarop men duwen moet om de kasse te openen, is versierd met een liggend dier, een lam waarschijnlijk.
***
Nog een ander voorbeeld wil ik aanhalen: 't is dit der tinnen borden, die dikwijls, bij doopen, als geschenk aan den doopeling door peter en meter gegeven waren. Dit gebruik bestond in de voorgaande eeuw in vele huisgezinnen, en het stamt waarschijnlijk van vroegere eeuwen af.
Zoo heb ik een tinnen bord van eene doorsnêe van 0.39 m., waarop het H. Sacrament verbeeld staat, omringd van licht en aanbeden door twee engels.
Maar een ander tinnen bord is 't beschrijven weerd. Het meet 0.49 m. doorsnêe. 't Is schoone bewrocht en gansch bedekt met de teekens der hamerslagen.
De rand die eene breedte heeft van 0.08 m. geeft, in zes voorstellingen, de geschiedenis van den verloren zoon. Tusschen de laatste voorstelling en de eerste, staan door-